مکان یابی نواحی مناسب برای احداث تالاب های مصنوعی شهری با استفاده از تلفیق دو روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و منطق فازی (مطالعه موردی: شمال غرب کلانشهر تهران)

چکیده:
در عصر حاضر که بحران آب بسیاری از کشورها را تهدید می کند، معرفی تکنولوژی منطبق با رویکرد کاستن از هدر رفت و بهبود کیفیت آب، گام موثری در کاستن از دامنه بحران حاصل از پدیده خشکسالی است. در همین راستا در چند دهه اخیر سیستم های تالابی شکل، طراحی و ساخته شده اند که برخی از فرایندها را برای نگهداشت، بازیافت آب و ایجاد فضای سبز در حاشیه شهرها، مناطق صنعتی و زراعی انجام می دهند. تالاب های ساخته شده در سطح جهان اکنون برای اصلاح کیفیت آب ها در مواجه با منابع آلاینده ثابت و غیرثابت از جمله رواناب ها، سیلاب ها، فاضلاب های خانگی - زراعی و زهکش معادن زغال سنگ بکار می روند. لذا راندمان این گونه سیستم ها در بهبود کیفیت و نگهداشت آب ها باعث شده که تعداد آنها به سرعت در جهان افزایش یابد. هدف این نوشتار، مکان یابی نواحی مناسب برای احداث تالاب های مصنوعی در شمال غرب تهران (منطبق بر مناطق شهری 2، 5، 9،10، 17، 18، 21 و 22 تهران) با استفاده از روش ترکیبی فرایند تحلیل سلسله مراتبی و منطق فازی و نرم افزارExpert choiceاست. بدین منظور پس از رقومی سازی داده ها در سیستم اطلاعات جغرافیایی، لایه های نقشه ای مختلف شامل ارتفاع، شیب، متوسط دمای سالانه، لیتولوژی، فاصله از شبکه زهکشی، فاصله از شهر، فاصله از راه ها و عمق آب زیرزمینی تولید شد. سپس ارزیابی و مکان یابی نواحی مناسب و نامناسب برای احداث تالاب های مصنوعی به عمل آمد. نتایج نشان می دهد که تقریبا 18 درصد از مساحت شمال و شمال غرب منطقه دارای پتانسیل بسیار کم و 34 درصد از مساحت جنوب و جنوب شرق منطقه دارای پتانسیل بسیار زیادی برای احداث تالاب مصنوعی می باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 40
لینک کوتاه:
magiran.com/p1635214 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!