تحلیل علل ریشه ای از کارافتادگی تجهیزات در صنعت نفت

چکیده:
امروزه بخش عظیمی از حوادث و رخدادها مربوط به دستگاه ها و تجهیزات در صنایع مختلف تکرارپذیرند. دستیابی به علل ریشه ای یک مشکل و جلوگیری از تکرار مجدد آن یا سایر مسائل مشابه، تنها در قالب یک فرایند سیستماتیک میسر است که قابل آموزش و کنترل نیز باشد.
آنالیز علل ریشه ای1 یکی از شناخته شده ترین روش های حل مسئله است. بهره گیری از این آنالیز بعد از وقوع حوادث و پیشامد های ناگوار و نامطلوب یکی از راهکارهای معتبر جهت جلوگیری از بروز این مشکلات و مواجهه با آنهاست.
در روش آنالیز علل ریشه ای، علل وقوع و روابط علت و معلولی حاکم بر مسئله به شکلی ساختار یافته، عمیق و سیستماتیک مشخص و سپس راه حل هایی جهت حذف، تغییر و یا کنترل علل ریشه ای حادثه با هدف جلوگیری از تکرار آن توسط کارگروه آنالیز پیشنهاد می شود. بعد از آن، راه حل های پیشنهاد شده بر اساس دو معیار اثربخشی و قابلیت اجرا مورد ارزیابی دقیقی قرار گرفته و پالایش می شوند. در آخر، سازمان با پیگیری و پیاده سازی راه حل های منتخب، از تکرار مجدد مسئله جلوگیری خواهد کرد.
مجموعه های صنعتی و نظامی می توانند با بهره گیری از یک روش آنالیز علل ریشه ای متناسب با سازمان خود، به شیوه های مختلف از فواید و مزایای این آنالیز برای حل مشکلات سازمان بهرمند شوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
22 تا 26
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1645224 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!