بررسی شیوع ژن های int1، sul1، aadA2 و aadB در سویه های اسینتوباکتر بامانی جدا شده از نمونه های بالینی در تهران

چکیده:
سابقه و هدف
اسینتوباکتر بامانی یک کوکوباسیل گرم منفی می باشد که به طور فزاینده ای به عنوان یکی از عوامل مهم عفونت های بیمارستانی گزارش می شود. این مطالعه با هدف تعیین فراوانی اینتگرون کلاس 1 و ژن های کد کننده آنزیم های تغییر دهنده آمینوگلیکوزید ها تیپ های aadA2 وaadB در میان سویه های اسینتوباکتر بامانی انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه به صورت مقطعی-توصیفی بر روی 33 نمونه از اسینتوباکتر بامانی جدا شده از بیماران مراجعه کننده به دو بیمارستان بقیه الله الاعظم (عج) و شهید مدرس تهران انجام گردید. مقاومت آنتی بیوتیکی سویه ها با استفاده از روش دیسک دیفیوژن و مطابق با دستورالعمل CLSI تعیین شد. حضور ژن های int-1، sul1، aadA2 وaadB در سویه های بالینی با استفاده از روش PCR مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
فراوانی ژن های intI1، sul1، aadA2 و aadB در سویه های اسینتوباکتر بامانی به ترتیب معادل 51.5، 51.5، 24.2 و 36.4 درصد گزارش شد. در این مطالعه تمامی سویه ها دارای مقاومت چندگانه آنتی بیوتیکی بودند و بیشترین میزان مقاومت نسبت به آنتی بیوتیک های آمپی سیلین، پنی سیلین، سفیکسیم، سفالوتین، سفتیزوکسیم، نالیدیکسیک اسید، کلیندامایسین، کلرامفنیکل، سولفومتاکسازول-تری متوپریم و استرپتومایسین (100%) وجود داشت. همچنین کمترین میزان مقاومت در آنتی بیوتیک های جنتامایسین (66.7 درصد) و تتراسایکلین (69.7 درصد) مشاهده گردید.
نتیجه گیری
ارتباط معنی داری بین حضور اینتگرون کلاس 1 و مقاومت به یک آنتی بیوتیک وجود داشت. با این حال، این ارتباط در بسیاری از سویه ها که مقاومت به بقیه آنتی بیوتیک ها نشان می دادند قابل توجه نیست. این یافته حاکی از این است که علاوه بر اینتگرون ها، دیگر عوامل ایجاد کننده مقاومت مانند ترانسپوزون و پلاسمید نیز ممکن است در ایجاد مقاومت نقش داشته باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
297 تا 306
لینک کوتاه:
magiran.com/p1653855 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!