محاسبه ضخامت کمینه حفاظ برای اتاق ماموگرافی به کمک کد MCNP-4C

چکیده:
در این مقاله، از کد MCNP-4C به منظور مدل سازی اتاق حاوی تجهیزات ماموگرافی که اغلب جهت تشخیص سرطان پستان مورد استفاده قرار می گیرد، بهره گرفته شده است. در مدل سازی تیوب اشعه ایکس به کاررفته در دستگاه ماموگرافی، الکترون هایی با انرژی 28 keV به هدفی از جنس
مولیبدن تابانده می شود. سپس از فیلتر مولیبدن با ضخامت 30 میکرومتر به منظور حذف ناحیه کم انرژی طیف اشعه ایکس استفاده می شود. پس از طراحی یک محفظه سربی برای تیوب اشعه ایکس، طراحی حفاظ ساختمانی اتاق با مقادیری پیش فرض از حداقل ضخامت دیوارهایی از جنس گچ و همچنین، کف و سقفی از جنس بتن که در اغلب ساختمان ها در نظر گرفته می شود، مورد بررسی قرار گرفت. بر این اساس، مقدار نرخ دز محاسبه شده توسط کد در فاصله 5 سانتی متری از محفظه سربی تیوب اشعه ایکس با ضخامت 0/05 cm برابر mrems/h 8/976 به دست آمد که این میزان نرخ دز به مقدار قابل ملاحظه ای، کمتر از مقدار مجاز 100 mrems/h گزارش شده توسط NCRP می باشد . همچنین ، میزان نرخ دز محاسبه شده برای دیوارها، کف و سقف اتاق حاوی تجهیزات ماموگرافی، به ترتیب برابر 0/0103، 0/01463 و 0/006476 mrems/hحاصل شد که از مقدار مجاز 0/05 mrems/h کمتر است؛ از این رو، به کارگیری تدابیری برای حفاظ سازی لازم نیست و علت آن قدرت نفوذ کم پرتوهای ایکس به کاربرده شده در انرژی مورد نیاز در تجهیزات ماموگرافی است.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p1655048 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!