بررسی جذب، انباشتگی و مقاومت به آنتیموان در گیاه Tanacetum polycephalum

پیام:
چکیده:
آنتیموان از عناصر غیرضروری برای جانداران می باشد که دارای اثرات سمی متفاوتی در گیاهان است. با این حال برخی گیاهان می توانند با غلبه بر اثرات سمی آنتیموان، آن را جذب و در بافت های خود انباشته کنند. یکی از این گیاهان Tanacetum polycephalum می باشد. در این تحقیق، این گیاه از خاک های آلوده به آنتیموان مغانلو زنجان جمع آوری گردید که بالاترین مقدار آنتیموان در بخش هوایی این گیاه برابر با 8/127 میلی گرم بر کیلوگرم بود. نتایج حاصل از کشت این گیاه در شرایط پرلیت نشان داد که با افزایش غلظت آنتیموان در محلول غذایی وزن خشک ریشه و ساقه کاهش یافت و این کاهش در ریشه شدیدتر بود. مقدار آنتیموان در ریشه و بخش هوایی نیز با افزایش غلظت این عنصر در محیط کشت افزایش یافت. در تیمار 100 میلی گرم در لیتر مقدار عنصر در بخش هوایی برابر با 7/1697 میلی گرم بر کیلوگرم بود، در حالی که مقدار آنتیموان انباشته شده در ریشه بیشتر بود. همچنین با افزایش غلظت آنتیموان در محلول غذایی مقدار کلروفیل a و b کاهش یافت. در تیمارهای بالاتر از 5 میلی گرم در لیتر نسبت کلروفیل a به b افزایش یافت. همچنین مقدار کاروتنوئیدها و فعالیت آنزیم های کاتالاز و آسکوربات پراکسیداز نیز با افزایش غلظت آنتیموان در این گیاه افزایش یافت. در مجموع با توجه به نتایج حاصل می توان گفت گیاه Tanacetum polycephalum دارای مقاومت و قابلیت جذب نسبتا بالایی برای آنتیموان می باشد و می تواند این عنصر را در بخش های هوایی خود انباشته کند؛ بنابراین می تواند برای پاکسازی مناطق آلوده به آنتیموان استفاده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
494 تا 505
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1658115 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!