ارزیابی خواص چندسازه حاصل از آرد کاه برنج و پلی پروپیلن بازیافتی در برابر هوازدگی تسریع شده

نویسنده:
چکیده:
سابقه و هدف
این پژوهش با هدف بررسی اثر پلاستیک های خام و بازیافتی بر ویژگی های مکانیکی، گرمایی و رنگی چندسازه های ساخته شده از آرد کاه برنج و پلی پروپیلن قبل و بعد از هوازدگی انجام شد.
مواد و روش ها
آرد کاه برنج با هر یک از دو نوع پلی پروپیلن خام یا بازیافتی به همراه ماده سازگارکننده مالئیک دار در دستگاه مخلوط کن داخلی در دمای 180 درجه سانتی گراد و سرعت 60 دور در دقیقه ترکیب شده و نمونه های آزمونی با استفاده از روش قالب گیری تزریقی ساخته شد. نسبت اختلاط آرد کاه برنج به پلی پروپیلن و مقدار سازگارکننده در تمام تیمارها به ترتیب 50 و 2 درصد وزنی ثابت در نظر گرفته شد. فرایند هوازدگی تسریع شده بر روی نمونه ها تحت اشعه فرابنفش همراه با اسپری آب به مدت 2000 ساعت انجام شد. سپس استحکام مکانیکی، پایداری گرمایی و رنگ سنجی نمونه ها مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها
نتایج نشان داد که چندسازه ها بعد از هوازدگی به شدت دچار تغییر رنگ شده، و مقاومت خمشی و مدول الاستیسیته کششی آن ها کاهش یافت. آزمون گرماسنجی روبشی تفاضلی آشکار ساخت که دمای ذوب، دمای بلورینگی و درجه بلورینگی نمونه-های هوازده به دلیل تخریب زنجیره پلیمری کاهش یافت. بیشترین میزان روشنی و تغییر رنگ در چندسازه های حاصل از پلی پروپیلن بازیافتی مشاهده شد. در حالی که چندسازه های حاصل از پلی پروپیلن خام در مقایسه با انواع حاصل از پلی پروپیلن بازیافتی، استحکام مکانیکی و پایداری گرمایی بهتری دارند.
نتیجه گیری
براساس یافته های این پژوهش، استفاده از پلی پروپیلن بازیافتی برای ساخت چندسازه مورد مصرف در محیط های خارج ساختمان مناسب نیست.
زبان:
فارسی
صفحات:
181 تا 196
لینک کوتاه:
magiran.com/p1660007 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!