تغییرات بیان ژن های فاکتورهای القای هایپوکسی (hif-2α، hif-1α) و فاکتور رشد اندوتلیال عروقی (vegf) تحت تاثیر کلریدکادمیوم (CdCl2) در تاس ماهی ایرانی (Acipenser persicus Borodin، 1897)

چکیده:
کادمیوم یکی از مهمترین آلاینده هایی محسوب می شود که میزان آن در دریای خزر رو به افزایش است. کادمیوم فلزی غیرضروری است که نقش مهمی در واکنش های بیوشیمیایی بدن موجودات زنده ایفا نمی کند. این عنصر اثرات آلایندگی بیشتری نسبت به سایر فلزات سنگین دارد و حتی در غلظت های پایین می تواند سبب مسمومیت موجودات آبزی گردد. این تحقیق با هدف بررسی اثرات کلرید کادمیوم بر میزان بیان ژن های القای هایپوکسی (hif-2α، hif-1α) و فاکتور رشد اندوتلیال عروقی (vegf) در تاس ماهی ایرانی (A. persicus) انجام شد. با استفاده از روش سایبرگرین تغییرات در بیان ژن های hif-1α، hif-2α و vegf در بافت آبشش تاس ماهی ایرانی با استفاده از روش Real time PCR با قرارگیری در معرض غلظت های مختلف کلرید کادمیوم (200 و 800 میکرومول) بررسی شد. نتایج نشان داد با افزایش غلظت کادمیوم، میزان بیان ژن های مورد مطالعه افزایش پیدا کرد. بنابراین می توان گفت کادمیوم از جمله عواملی است که بر بیان ژن های القای هایپوکسی (hifs) تاثیرگذار است و باعث افزایش مکانیسم رگ زایی (آنژیوژنزیز) می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p1663378 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!