شیوع اختلالات عضلانی- اسکلتی و ارزیابی وضعیت حین آندوسکوپی و کلونوسکوپی در پزشکان فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد شهر اصفهان

چکیده:
مقدمه
پزشکان فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد، به دلیل کار در موقعیت های گوناگون در درمانگاه و بیمارستان، در صورت عدم وضعیت گیری صحیح، می توانند مستعد مشکلات عضلانی- اسکلتی مختلف باشند. مطالعه ی حاضر، با هدف بررسی ارتباط وضعیت قرارگیری این افراد با بروز مشکلات عضلانی- اسکلتی انجام شد.
روش ها
سه روش بررسی وضعیت شامل گزارش فردی، روش عینی (مشاهده ای) و اندازه گیری مستقیم وجود دارد. بر اساس مطالعات، روش عینی از نظر روایی و پایایی، روش بهتری است. در این مطالعه، با استفاده از ابزارهای Rapid upper limb assessment (RULA) و Ovako working posture assessment system (OWAS)، حرکات پزشکان حین انجام آندوسکوپی و کلونوسکوپی با مشاهده ی مستقیم مورد آنالیز قرار گرفت. همچنین، پرسش نامه ی Nordic به منظور بررسی مشکلات عضلانی- اسکلتی، توسط آن ها تکمیل گردید.
یافته ها
سطح خطر وضعیت بر اساس OWAS، در 2/22 درصد موارد، 1 و در 8/77 درصد موارد، 2 به دست آمد. سطح خطر وضعیت بر اساس RULA، در 9/38 درصد موارد 4، در 9/38 درصد موارد 5 و در 2/22 درصد موارد 6 بود. میزان مشکلات عضلانی- اسکلتی بر اساس Nordic با سطح خطر بر اساس RULA رابطه ی مستقیم داشت، اما با سطح خطر بر اساس OWAS رابطه ی معنی داری نداشت. سطح خطر بر اساس RULA، با تعداد عمل در روز رابطه ی مستقیم داشت. همچنین، میزان مشکلات عضلانی- اسکلتی بر اساس Nordic با تعداد عمل در روز و شاخص توده ی بدنی (Body mass index یا BMI) رابطه ی مستقیم داشت. سطح خطر بر اساس RULA، با میزان مشکلات عضلانی- اسکلتی در گردن، بالای کمر و زانو رابطه ی مستقیم داشت.
نتیجه گیری
مشکلات عضلانی- اسکلتی در میان پزشکان فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد شهر اصفهان از شیوع بالایی برخوردار بود. خطر بروز این مشکلات نیز در حد زیادی ارزیابی شد. شاخص توده ی بدنی و تعداد بالای عمل در روز، باعث افزایش سطح خطر وضعیت و مشکلات عضلانی- اسکلتی به صورت هم زمان می شود. از این رو، کاهش تعداد عمل و یا افزایش زمان استراحت میان نوبت ها، انجام آندوسکوپی و کلونوسکوپی به صورت منقطع، افزایش دقت در وضعیت گیری صحیح و استفاده از تکنیک تله روبوتیک به جای روش دستی در پزشکان فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد که دارای بار کاری بیشتری هستند، موثر خواهد بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
1573 تا 1581
لینک کوتاه:
magiran.com/p1665955 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!