بررسی خواص فیزیکی و حالت های مختلف حرکتی سه نوع بذر در استوانه دوار برای پوشش دهی مناسب بذر

چکیده:
استفاده بهینه از دستگاه های پوشش دهنده دوار بذر مستلزم دانستن اطلاعاتی درباره خواص فیزیکی و چگونگی حرکت بذر در استوانه دوار است. یکی از مهمترین تنظیمات، تنظیم سرعت دورانی استوانه دوار است به گونه ای که بذرهای داخل استوانه حرکت غلتان داشته باشند. برای به دست آوردن این اطلاعات، از روش جدیدی استفاده می شود که بر اساس حرکت دانه ها در استوانه ای دوار که کمتر از پنجاه درصد پر شده باشد، استوار است. دلیل انتخاب این بذرها شکل و ضریب کرویت متفاوت آنهاست. زاویه های استقرار پایین و بالا برای هر سه نوع بذر، با استفاده از استوانه دوار اندازه گیری شد. در مرحله بعد سرعت استوانه به تدریج از صفر تا صد دور در دقیقه افزایش داده شد و سرعت شروع و خاتمه حرکت در حالت غلتان برای هر بذر به دقت مشخص گردید. نتایج بررسی ها نشان می دهد که شکل بذر تاثیر زیادی بر چگونکی حرکت آن در استوانه دوار دارد. در پرشدگی 25 درصد، بذر کروی شکل ماشک، بازترین دامنه حرکت غلتان را دارد و تقریبا از سرعت یک تا 65 دور در دقیقه دارای حرکت غلتان است در حالی که این دامنه برای بذر گوجه فرنگی از 8 دور در دقیقه شروع می شود و در حدود 40 دور در دقیقه خاتمه می یابد. همچنین دامنه حرکت غلتان برای بذر گندم از 6 دور در دقیقه شروع می شود و در سرعت 49 دور در دقیقه پایان می یابد. این تحقیق در پی تعیین میزان بهینه سرعت دوران استوانه برای پوشش دهی نیست و صرفا در جستجوی ارتباط خواص فیزیکی بذر با رفتار حرکتی آن در استوانه دوار است.
زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 68
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1668273 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!