روند اثرات فقرزای هزینه پرداخت مستقیم از جیب سلامت در استان های کشور در دوره زمانی 1393-1387

پیام:
چکیده:
مقدمه و اهداف
یکی از شاخص‏ های پایش حفاظت مالی عادلانه در نظام‏ های سلامت، برآورد درصد مواجهه با فقر ‏ناشی‏ از پرداخت‏‏ از جیب سلامت می‏ باشد. هدف این مطالعه اندازه‏ گیری درصد خانوارهای مواجهه‏ یافته با فقر ناشی‏از پرداخت‏‏از جیب سلامت در استان‏های ایران 1393-1387می ‏باشد.
روش کار
مطالعه توصیفی و گذشته نگر حاضر بر روی داده های حاصل از پیمایش هزینه-درآمد-خانوارهای شهری و روستایی انجام پذیرفت. درصد خانوارهایی که پس از کسر هزینه های سلامت زیر خط‏ فقر قرار می گیرند محاسبه شد. خط فقر به تفکیک مناطق شهری و روستایی، بر اساس مخارج خوراک خانوارها محاسبه شد. برای بررسی روند پراکندگی این شاخص بین استان های کشور از شاخص ضریب ‏تغییرات استفاده شد. از آمار توصیفی و آزمون من-ویتنی‏یو برای تحلیل داده ها استفاده شد.
نتایج
استان‏ های گلستان،‏خراسان‏ شمالی و کرمان به ترتیب ببشترین فقر‏ ناشی‏ از پرداخت‏‏ از جیب سلامت را داشتند. بعلاوه استان های البرز، تهران و بوشهر به ترتیب کمترین فقر ناشی از پرداخت از جیب سلامت را نشان دادند. در تمامی سال های مورد مطالعه، متوسط فقر ناشی‏از پرداخت‏‏از جیب سلامت در مناطق روستایی بیشتر از مناطق شهری استان ها بود و از نظر آماری اختلاف معنادار بود. ضریب تغییرات برای پراکندگی استانی این شاخص درصد روند ثابتی نداشت.
نتیجه‏ گیری: نتایج این مطالعه شواهد مناسبی برای سیاست گذاران به منظور تاثیر مخارج پرداخت از جیب سلامت بر فقر خانوارها در استان ها فراهم می ‏آورد. به منظور کاهش فقر ناشی‏از پرداخت‏‏از جیب سلامت، علاوه بر کاهش سهم پرداختی مردم بابت خدمات‏ سلامت، مداخلات هدفمند حمایتی برای قشر آسیب پذیر و کم ‏درآمد جامعه بویژه روستاها نظیر توسعه یارانه‏ های سلامت و بهبود بسته‏ های خدمتی بیمه ضروری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
20 تا 31
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1673286 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!