تاثیر پلیمر طبیعی پلی بتاهیدروکسی بوتیرات (Poly-β-hydroxybutyrate) و باکتری های تجزیه کننده آن بر متابولیسم چربی و pH دستگاه گوارش در بچه ماهیان تاسماهی سیبری Acipenser baerii Brandt، 1869

چکیده:
پلی به تا هیدروکسی بوتیرات (PHB) یک پلی مر طبیعی می باشد که در شرایط استرس زای محیطی در باکتری ها تولید می شود و تجزیه آن در دستگاه گوارش آبزیان باعث تولید اسیدچرب کوتاه زنجیره بتاهیدروکسی بوتیریک اسید می شود. تعداد 592 بچه ماهی تاسماهی سیبری (A. baerii) با وزن اولیه 0/9±11/1 گرم، برای بررسی تاثیر پلی بتاهیدروکسی بوتیرات و باکتری های تجزیه کننده آن بر متابولیسم چربی و pH دستگاه گوارش، به مدت 60 روز با چهار تیمار جیره پایه، جیره پایه حاوی دو گونه باکتری (Acidovorax spp. G3DM-41 and BSB421) تجزیه کننده PHB هر کدام با تراکم 107CFU/g feed، دو درصد PHB، باکتری های تجزیه کننده + دو درصد PHB) تغذیه شدند. در انتهای دوره پرورش نتایج نشان داد که استفاده از تیمارهای غذایی بر متابولیسم چربی در کبد و ماهیچه به ماهیان تاثیر گذاشته است. براساس این نتایج تاثیر معنی دار بر میزان اسیدهای چرب اشباع، تک غیر اشباع، اسید لینولئیک و میزان کل امگا 6 ماهیچه در بین تیمارها دیده نشد. پایین ترین مقادیر اسیدهای چرب اسید لینولنیک، DHA، EPA و میزان کل امگا 3 در ماهیچه در تیمار چهارم دیده شد که با 3 تیمار اول دارای اختلاف معنی دار بود. همچنین استفاده از تیمارهای غذایی تنها بر میزان کل اسیدهای چرب امگا 6 در کبد تاثیر گذار بود که به ترتیب بالاترین و پایین ترین مقادیر آن، به ترتیب در تیمار چهارم و سوم دیده شد که با یکدیگر دارای اختلاف معنی دار بودند. pH دستگاه گوارش در انتهای دوره اندازه گیری شد و پایین ترین میزان آن در 3 منطقه (ابتدای و انتهای روده کوچک، روده بزرگ) در بچه ماهیانی دیده شد که از تیمار سوم تغذیه کرده بودند که با سایر تیمارها دارای اختلاف معنی دار بود. نتایج این آزمایش نشان داد که استفاده از PHB و باکتری های تجزیه کننده آن بر متابولیسم چربی و همچنین PH دستگاه گوارش در بچه ماهیان تاس ماهی سیبری تاثیرگذار است که می توان از این مسئله برای بهبود کیفیت گوشت بچه ماهیان و شاخص سلامت روده از آن استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
81 تا 92
لینک کوتاه:
magiran.com/p1673786 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!