ارزیابی آلودگی آرسنیک، روی، سرب، کادمیوم، کروم، مس و منگنز در منابع آب زیرزمینی دشت رزن همدان توسط شاخص های کیفیت آب

چکیده:
مقدمه
در ایران به عنوان کشوری خشک و نیمه خشک، 90 درصد آب مورد نیاز از منابع آب زیر زمینی تامین می شود. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی آلودگی منابع آب زیرزمینی دشت رزن همدان به فلزات سنگین آرسنیک، روی، سرب، کادمیوم، کروم، مس و منگنز با کاربرد شاخص های آلودگی کیفیت آب طی فصول بهار و تابستان سال 1391 انجام یافت.
مواد و روش ها
نمونه برداری از 20 حلقه چاه در سطح دشت انجام شد. بعد از طی مراحل آماده سازی آزمایشگاهی، غلظت عناصر در نمونه ها توسط دستگاه ICP خوانده و کیفیت آب توسط شاخص های Cd، HPI و HEI ارزیابی گردید.
یافته ها: میانگین مقادیر شاخص های Cd (شاخص آلودگی)، HPI (شاخص آلودگی فلزات سنگین )و HEI (شاخص ارزیابی فلزات سنگین) در فصل بهار به ترتیب با 2/96-، 45/47 و 4/04 و در فصل تابستان به ترتیب برابر با 3/54-، 45/07 و 3/59 و بسیار کمتر از آستانه خطر تعیین شده برای شاخص هاست. از طرفی مقایسه میانگین غلظت عناصر مورد مطالعه با رهنمود WHO نشان داد که میانگین غلظت عناصر کمتر از حد استاندارد است.
نتیجه‏ گیری: گرچه در حال حاضر منابع آب زیرزمینی دشت رزن در معرض آلودگی بیش از حد مجاز به فلزات سنگین نیست، اما استفاده بی رویه و طولانی مدت از نهاده های کشاورزی، رواج استفاده از آفت کش ها و کودهای آلی با احتمال آلودگی به انواع فلزات سنگین، استفاده از فاضلاب شهری به عنوان آب آبیاری و لجن فاضلاب به عنوان کود و همچنین استقرار صنایع آلاینده می تواند ضمن تهدید منابع آب زیرزمینی این منطقه، تبعات غیر قابل جبرانی را نیز به دنبال داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 45
لینک کوتاه:
magiran.com/p1686337 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!