مروری بر برجسته ترین الگوهای اجرایی آموزش بین حرفه ای در علوم سلامت در جهان

پیام:
چکیده:
مقدمه
یکی از تحولات مهم آموزش علوم سلامت در چند دهه ی اخیر در سطح جهانی، در جهت پاسخ گویی به ضرورت ارتقاء کیفیت و ایمنی درمان ها و مراقبت ها، تغییر رویکرد از آموزش تک حرفه ای به آموزش بین حرفه ای است، این مطالعه با هدف شناسایی و معرفی الگوهای اجرایی معتبر آموزش بین حرفه ای در جهان انجام شده است.
روش ها
مطالعه ی مروری نظام مند در سال 94- 1393 با بهره گیری از راهبرد دانشگاه یورک و کلید واژه های آموزش بین حرفه ای و الگوهای اجرایی در 4 پایگاه مطالعات علوم سلامت شاملScience direct و CINAHL و Pub med و Ovid و پایگاه عمومی مقالات علمی Scholar Google و مجلات و سازمان های مرتبط، در محدوده ی سال های 2000 تا 2015 به زبان انگلیسی انجام شده، مقالات بر اساس معیارهای کیفی مبتنی بر هدف، ارزیابی و مقالات نهایی انتخاب گردیدند، از 3137 مقاله ی بازیابی شده اولیه، 15 مقاله واجد معیارهای کیفی بودند. نتایج بر اساس رویکرد نظریه پردازی ملیس2011 و در 3 مقوله ی« چارچوب مفهومی و مبانی علمی»، «چارچوب اجرایی و مداخلات آموزشی» و «ارزیابی پیامدهای آموزشی» در الگوها استخراج و نتایج به شیوه تفضیلی ارائه گردید.
یافته ها
هفت الگوی اجرایی معتبر در آموزش بین حرفه ای، شامل الگوی دانشگاه بریتیش کلمبیا و دالهوزی از کانادا، دانشگاه واشینگتن، فرانکلین و فلوریدا از آمریکا و دانشگاه لینکوپینگ از سوئد و دانشگاه لیزستر از انگلستان شناسایی شدند. هدف آموزش بین حرفه ای در الگوهای اجرایی، تکامل تدریجی هویت در فراگیران علوم سلامت از هویت تک حرفه ای به هویت بین حرفه ای بود، چارچوب مفهومی الگوها، مبتنی بر نظریه های معتبر روانشناختی فردی و اجتماعی و آموزشی، چارچوب اجرایی بر ارتقاء فرایند اجتماعی شدن حرفه ای فراگیران با توسعه همکاری و تعاملات بین حرفه ای در قالب یادگیری مبتنی بر خدمات سلامت جامعه متمرکز بوده، و پیامدها نیز در سه حیطه ی فراگیران، اساتید و بیماران با ابزار های کیفی وکمی ارزیابی شده است.
نتیجه گیری
الگوهای اجرایی در برنامه های آموزش بین حرفه ای، با ایجاد تعاملات گسترده بین حرفه ای و مبتنی بر نیاز سلامتی جوامع، زمینه ی ارتقاء فرآیند اجتماعی شدن حرفه ای دانشجویان علوم سلامت را در جهت کسب هویت بین حرفه ای در کنار هویت حرفه ای فراهم آورده و بدین ترتیب صلاحیت و توانمندی لازم جهت ارائه مراقبت تیمی جامع و یکپارچه مبتنی بر مددجو را در دانش آموختگان علوم سلامت به وجود می آورند.
زبان:
فارسی
صفحات:
67 تا 78
لینک کوتاه:
magiran.com/p1692772 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!