تاثیر اتفن و روغن سویا بر زمان گلدهی دو واریته زردآلوی شاهرودی

پیام:
چکیده:
به منظور به تاخیر انداختن زمان گلدهی در درختان زردآلو جهت کاهش احتمال خطر سرمازدگی بهاره، آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار در دانشکده کشاورزی دانشگاه شاهرود در سال های 94-1393 انجام گرفت. در این آزمایش اثر محلولپاشی با روغن سویا (10 و 15 درصد) و اتفن (100 و 200 میلی گرم در لیتر) و ترکیب روغن سویا (15درصد) و اتفن 200 میلی گرم در لیتر در واریته زود گل رجبعلی و دیرگل خیوه ای مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که درختان محلولپاشی شده با روغن سویا، تنها با یک روز اختلاف نسبت به شاهد در هر دو رقم شکوفا شدند. بیشترین تاخیر در آغاز گلدهی و تمام گل در محلولپاشی روغن سویا 15درصد و تیمار اتفن 200 میلی گرم در لیتر به ترتیب با نه و هشت روز اختلاف نسبت به شاهد در رقم رجبعلی مشاهده شد و این در حالی بود که حداکثر تاخیر در آغاز گلدهی و تمام گل در رقم خیوه ای به میزان چهار و پنج روز در غلظت های 100 و 200 میلی گرم در لیتر اتفن بود. میزان سرمازدگی در درختان تیمار نشده نسبت به درختان تیمار شده با اتفن به طور معنی داری بیشتر بود. در میزان تشکیل میوه اولیه و ثانویه در زمان کاربرد اتفن و روغن سویا نسبت به شاهد افزایش معنی داری مشاهده شد. نتایج نشان داده که واریته زود گل زردآلو (رجبعلی) با نیاز سرمایی پایین تر بیشتر از واریته دیرگل تر (خیوه ای) تحت تاثیر تیمار اتفن قرار می گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 42
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1697368 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!