بررسی اثر مصرف کشمش بر برخی فاکتورهای انعقادی و ظرفیت تام آنتی اکسیدانی در بیماران مبتلا به هیپرلیپیدمی: کارآزمایی بالینی شاهددار تصادفی شده

پیام:
چکیده:
مقدمه
سطوح بالای فاکتورهای هموستاتیک در خون با خطر افزایش یافته ی بیماری های قلبی عروقی مرتبط هستند. کشمش حاوی ترکیبات پلی فنلی است که می تواند خطر بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد. در این مطالعه، تاثیر کشمش سیاه هسته دار بر برخی فاکتورهای انعقادی، پروفایل لیپیدی و ظرفیت تام آنتی اکسیدانی (TAC) در بیماران مبتلا به هایپرلیپیدمی بررسی شد.
مواد و روش ها
در این کارآزمایی بالینی، 40 بیمار مبتلا به هیپرلیپیدمی (25 زن، 13 مرد) با میانگین سنی 4/10±05/41 شرکت داشتند که به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. گروه مداخله روزانه 90 گرم کشمش مصرف کردند و گروه شاهد، مداخله ای دریافت نکردند. سطوح پلاسمایی فیبرینوژن، فاکتورهفت انعقادی، پروفایل لیپیدی و TAC در ابتدا و بعد از 5 هفته مصرف کشمش اندازه گیری شد. فعالیت بدنی و یادآمد 24 ساعته در ابتدا و انتهای مطالعه بررسی شد. داده ها با آزمون تی مستقل و تی زوجی تحلیل شدند. سطح معنی داری کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته ها
سطح فعالیت فیزیکی و دریافت انرژی بین دوگروه تفاوت معنی داری نداشت. بعد از5 هفته دریافت روزانه ی کشمش، TAC به طور معنی داری در گروه کشمش نسبت به گروه شاهد افزایش یافت (001/0P-). اگر چه سطوح فیبرینوژن و فاکتور هفت در گروه کشمش کاهش یافت، اما در مقایسه با گروه شاهد معنی دار نبود (633/0P=، 459/0P=). در گروه مصرف کننده ی کشمش، میانگین کلسترول تام سرم ( 018/0P=) و LDL-C (01/0P=) نسبت به ابتدای مطالعه به طور معنی داری کاهش یافت، اما بین دو گروه در انتهای مطالعه تفاوت معنی داری مشاهده نشد (855/0P=، 797/0P=).
نتیجه گیری
نتایج مطالعه ی حاضر حاکی از این است که مصرف کشمش سیاه دانه دار که غنی از ترکیبات پلی فنلی است، اثرات مطلوبی بر ظرفیت آنتی اکسیدانی سرم بیماران مبتلا به هیپرلیپیدمی دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
50 تا 60
لینک کوتاه:
magiran.com/p1701756 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!