اثر محافظتی سیلیمارین بر روی آسیب کبدی ناشی از امواج تلفن همراه درموش های صحرایی

چکیده:
زمینه و هدف
مطالعات متعدد آزمایشگاهی و اپیدمیولوژیک تاثیرات امواج الکترو مغناطیس ناشی از تلفن همراه را بر روی تکثیر سلولی، یک پارچگی دیواره سلول، القا آپپتوز، انتقال کلسیم، اختلال در انتقال پیام های سلولی و تنظیمات آنزیمی در اندام های مختلف مانند کبد را نشان می دهد. هدف از مطالعه حاضر بررسی اثر سیلیمارین بر پیشگیری از این آسیب ها بر روی کبد می باشد.
روش کار
70 سر موش صحرائی بالغ به صورت تصادفی در پنج گروه چهارده تایی کنترل، شاهد مثبت، تجربی( تیمار شده با دوز 150،100 و 400 میلی گرم بر کیلوگرم سیلیمارین) تقسیم شدند. گروه های شاهد مثبت و تجربی به مدت سی روز، هر روز 5 بار و هر بار به مدت ده دقیقه درمعرض امواج گوشی تلفن همراه قرار داده می شدند. در پایان آزمایش از موش ها خون گیری شده و میزانALT ،AST و ALPپروتئین تام سرم،آلبومین و بیلی روبیناندازه گیری گردید. نمونه های بافتی پس از تثبیت جهت تهیه اسلاید به آزمایشگاه ارسال شد.
یافته ها
میزانALTASTALPوبیلی روبین تام در گروه شاهد افزایش معنی دار(0/05pو پروتئین تام سرم و آلبومین کاهش معنا داری(0/05pیافته بود. در گروه های تیمار شده با سیلیمارین میزان فاکتورهای مذکور به صورت معناداری تغییر کرده و به حالت طبیعی نزدیک شده بود. نتایج آسیب شناسی با نتایج بیوشیمیائی مطابقت داشت.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه تاثیر مثبت سیلیمارین را در محافظت از کبد احتمالا از طریق از بین بردن رادیکال های آزاد و تقویت فاکتورهای آنتی اکسیدانی در کبد نشان داد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
53
لینک کوتاه:
magiran.com/p1707938 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!