بررسی دیدگاه مفسران درباره مفهوم امت واحد با تاکید بر اندیشه های عبده، علامه طباطبایی و آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
چکیده:
برخی آیات قرآن کریم، معانی بنیادینی دارند که به آن ها غررالآیات می گویند. یکی از این آیات، که آموزه های اجتماعی قرآن بر آن مترتب است، آیه 213 سوره بقره است. دیدگاه مفسران درباره معنای «امت واحد» در آیه، متعدد و گاه متقابل است. هدف مقاله، عرضه مفهوم درست امت واحد است؛ ازاین رو، دیدگاه مفسران شیعه و اهل سنت را گردآوری، تحلیل و ارزیابی کرده و به این نتیجه رسیده است که دیدگاه های مبتنی بر تفسیر امت واحد به امت هدایت یافته، امت گمراه، امت سردرگم، امت خردمند و... نادرست و نظریه عبده در تفسیر المنار باتوجه به اصلاحات علامه طباطبایی و آیت الله جوادی درست است. براساس این دیدگاه، تفسیر اجمالی آیه این خواهد بود که طبیعت مردم زندگی اجتماعی است، لازمه زندگی اجتماعی ایجاد اختلاف است و عقل بشر به تنهایی نمی تواند اختلاف را رفع کند؛ پس نیازمند دریافت قوانین از منبع وحی به دست انبیای الهی است. ارسال رسولانی که بشارت دهنده و بیم دهنده اند و بعضی از آن ها کتاب دارند، از ابتدای خلقت بوده است، نه از زمان خاص و در مراحل خاص.
کلیدواژگان:
امت واحد ، قرآن ، مدنی بالطبع ، زندگی اجتماعی
زبان:
فارسی
در صفحه:
57
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1709769
مقالات دیگری از این نویسنده (گان)
-
مطالعه تطبیقی انتقادی مضامین استدلال های کلامی شیخ صدوق، شیخ مفید و خواجه نصیر طوسی (ره) در اثبات وجود خدا
*، فهیمه فقیهی،
پژوهشنامه کلام تطبیقی شیعه، بهار و تابستان 1403 -
ناکارآمدی «معرفت عرفانی منهای شریعت» از نگاه انسان شناسی اسلامی
*، ، سید محمدباقر عبادی
نشریه انسان پژوهی دینی، بهار و تابستان 1401 -
بررسی تحلیلی مفاد روایت «یلهی عنهم» با رویکرد رفع تعارض ظاهری آن با آیات و دیگر روایات
نرگس نطقی*، ، علی حاجی خانی
فصلنامه علوم حدیث، پاییز 1398 -
تحلیل قلمرو محتوایی قاعده «خذوا بما رووا و ذروا ما راوا» / کاوس روحی برندق و علیرضا صفاریان همدانی
، علیرضا صفاریان همدانی
فصلنامه علوم حدیث، بهار 1398