اثر پیش آماده سازی ایسکمی در زمان ها و اندام های مختلف بر پاسخ لاکتات و میزان درک فشار بعد از فعالیت شدید در جودوکاران

چکیده:
هدف
هدف از مطالعه حاضر بررسی تاثیر پیش آماده سازی ایسکمی با فاصله های زمانی و در اندام های مختلف قبل از فعالیت بر تغییرات لاکتات خون و میزان درک فشار بعد از فعالیت شدید در جودوکاران بود.
روش شناسی: 13جودوکار مرد (حداقل 4 سال سابقه تمرین) به طور داوطلبانه در این مطالعه شرکت کردند. هر آزمودنی در هفت جلسه مجزا و به صورت تصادفی و موازنه متقابل دو آزمون ویژه جودو متوالی با فاصله 90 ثانیه را در هفت وضعیت بدون ایسکمی، پیش آماده سازی ایسکمی در دست 5 دقیقه قبل فعالیت، ایسکمی دست 20 دقیقه قبل فعالیت، ایسکمی پا 5 دقیقه قبل فعالیت، ایسکمی پا 20 دقیقه قبل فعالیت، ایسکمی هم زمان در دست و پا 5 دقیقه قبل فعالیت و ایسکمی دست و پا 20 دقیقه قبل فعالیت اجرا کرد. پیش آماده سازی ایسکمی در سه دور 5 دقیقه ای انسداد با 5 دقیقه رپرفیوژن (برقراری مجدد جریان خون) متعاقب آن انجام شد. میزان درک فشار بلافاصله بعد هر آزمون و لاکتات خون در زمان های بلافاصله، 5، 10 و 15 دقیقه بعد فعالیت اندازه گیری شد. از روش آماری آنالیز واریانس با اندازه های تکراری و آزمون تعقیبی بونفرونی استفاده شد.
یافته ها
غلظت لاکتات خون در زمان های 10 و 15 دقیقه بعد فعالیت و میزان درک فشار در وضعیت پیش آماده سازی ایسکمی هم زمان در دست و پا 20 دقیقه قبل فعالیت کمتر از وضعیت های دیگر بود و با وضعیت کنترل تفاوت معنی داری داشت.
نتیجه گیری
طبق یافته های پژوهش اگر پیش آماده سازی ایسکمی در توده عضلانی بیشتر و 20 دقیقه قبل از فعالیت اجرای شود بر متابولیسم لاکتات و میزان درک فشار اثر بیشتری دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 71
لینک کوتاه:
magiran.com/p1710277 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!