ایجاد خدمات اقامتی تجربه محور از طریق باززنده سازی خانه های تاریخی نمونه موردمطالعه: محله تاریخی علی قلی آقا، اصفهان، ایران

چکیده:
مراکز اقامتی تجربه محور زمینه کسب تجربه های جدیدی را برای گردشگر ایجاد می کنند که در هیچ مکان دیگری نظیر آن وجود ندارد. در خدمات تجربه محور، هدف آن است که اقامت و پذیرایی، با درگیر کردن حواس پنج گانه گردشگر، رویدادی خاطره انگیز و به یادماندنی شود. این عمل باعث ایجاد محتوای جدیدی در خاطرات گردشگران و تمایل آن ها به کسب مجدد آن تجربه ها می شود. دراین راستا، خانه های تاریخی، با فراهم آوردن زمینه کسب تجربیات متفاوت، می توانند فضاهای مناسبی برای ایجاد مراکز اقامتی تجربه محور باشند. ازاین رو، محله علی قلی آقا، با داشتن میراث فرهنگی غنی و بافت تاریخی ارزشمند، ظرفیت زیادی برای ایجاد مراکز اقامتی تجربه محور دارد. بااین حال، خانه های تاریخی این محله، در بدو امر، برای چنین منظوری قابل استفاده نیستند و نیاز به نوعی «باززنده سازی» دارند. ازاین رو، هدف اصلی این پژوهش بررسی چگونگی ایجاد مراکز اقامتی تجربه محور ازطریق باززنده سازی خانه های تاریخی است. روش این پژوهش کیفی و ابزار جمع آوری داده ها مشاهده و مصاحبه بوده است. تحلیل داده های مصاحبه نیز به روش تحلیل تماتیک صورت گرفته است. در فرایند این پژوهش، خانه های تاریخی محله، برای ایجاد مراکز اقامتی تجربه محور، شناسایی شد و مواردی مانند هم جواری خانه های تاریخی، دسترسی، ارزش معمارانه بنا و سازگاری با ساختمان های مسکونی هم جوار، به عنوان شاخص های انتخاب محدوده مناسب برای ایجاد مراکز اقامتی، لحاظ شد. افزون براین، مشخص شد که بهره گیری از میراث ملموس و ناملموس محله، در باززنده سازی خانه های تاریخی، زمینه ایجاد مراکز اقامتی تجربه محور را فراهم می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
99 تا 117
لینک کوتاه:
magiran.com/p1717450 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!