رابطه تاب آوری سازمانی با رقابت پذیری و مزیت رقابتی پایدار

مورد مطالعه: شرکت سیمان بجنورد
چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ی بین تاب آوری سازمانی با رقابت پذیری و مزیت رقابتی پایدار در شرکت سیمان بجنورد، انجام شد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان مشغول به خدمت در شرکت سیمان بجنورد 600 نفر بود که با فرمول نمونه گیری کوکران و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای 234 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد تاب آوری سازمانی برگرفته از مدل مک مانوس(2008)، پرسشنامه ی محقق ساخته ی بررسی نیروهای پنج گانه رقابت پورتر در سازمان و پرسشنامه مزیت رقابتی پایدار هیل و جونز(2010)، که به ترتیب دارای 54، 20 و 16 گویه می باشند استفاده شد. بعد از تایید روایی پرسشنامه ها، اعتبار هر یک از پرسشنامه ها به ترتیب، 87/0، 76/0، 84/0 گزارش شد. جهت تحلیل داده ها از تحلیل عاملی و مدل معادلات ساختاری به وسیله نرم افزار آماری Spss 21 و 8.5 Lisrel، استفاده گردید. نتایج حاکی از این بود که بین متغیر مستقل تاب آوری سازمانی با رقابت پذیری و مزیت رقابتی پایدار و بین دو متغیر وابسته ی رقابت پذیری و مزیت رقابتی پایدار با اطمینان 95% رابطه وجود دارد. همچنین نتایج موید این بود که بار کلی تاب آوری سازمانی با رقابت پذیری و مزیت رقابتی 94/0 محاسبه شده است که مقدار قابل توجهی است. مقدار آماره آزمون (t-value) نیز 47/10 به دست آمده است که نشان می دهد این رابطه معنادار است؛ بنابراین بین تاب آوری سازمانی با رقابت پذیری و مزیت رقابتی ارتباط معناداری وجود دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
103 تا 125
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1720518 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!