بررسی اثر دور های مختلف آبیاری بر عملکرد و خصوصیات زراعی ژنوتیپ های سورگوم علوفه ای (Sorghum bicolor L)

چکیده:
به منظور بررسی اثر دور آبیاری بر ژنوتیپ‏های سورگوم علوفه‏ای سه آزمایش طرح کرت‏های خرد شده در زمان به صورت جداگانه در قالب طرح بلوک‏های کامل تصادفی با سه تکرار در شهرستان شوشتر در سال 1393 اجرا شد. عوامل آزمایش شامل 8 ژنوتیپ سورگوم علوفه‏ای و چین در دو زمان مختلف بود. نتایج نشان داد با افزایش دور آبیاری از 7 به 21 روز، کاهش 12 درصدی ارتفاع بوته، 21 درصدی تعداد برگ در بوته، 36 درصدی عملکرد علوفه تر و 60 درصدی عملکرد علوفه خشک مشاهده شد. با افزایش دور آبیاری از 7 به 21 روز یک بار آبیاری خصوصیات رشدی گیاه سورگوم علوفه ای کاهش نسبتا شدیدتری نسبت به تنش 14 روز یک بار آبیاری یافت. در آزمایش هفت روز یک بار آبیاری ژنوتیپ‏های KFS6 (37/5 تن در هکتار) ، KFS13 (40/2 تن در هکتار) وKFS16 (35/2 تن در هکتار) ، در آزمایش 14 روز یک بار آبیاری ژنوتیپ‏های KFS2 (26 تن در هکتار) ، KFS13 (24/2 تن در هکتار) ،KFS16 (26/2 تن در هکتار) وKFS1 (25/8 تن در هکتار) بیش ترین عملکرد علوفه خشک را تولید کردند. در آزمایش 21 روز یک بار آبیاری به جز ژنوتیپ‏های KSF6 و KFS2 سایر ژنوتیپ ها حائز بالاترین عملکرد بودند. در مجموع با توجه به شاخص های SSI، STI و عملکرد علوفه خشک بالاتر از میانگین کل ژنوتیپ ها در شرایط تنش، ژنوتیپ‏های KFS18، KFS16 و KFS2 به عنوان ژنوتیپ‏های برتر در دورهای آبیاری 14 و 21 روز یک بار شهرستان شوشتر شناخته و برای تحقیقات بعدی توصیه شدند.
زبان:
فارسی
صفحات:
119 تا 135
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1721563 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!