ارائه مدلی مناسب جهت انتقال اثربخش فناوری در صنایع خودروسازی ایران

چکیده:
امروزه صنایع خودرو سازی به عنوان آینه تمام نمای توسعه اقتصادی کشور محسوب شده و نقش به سزائی در به حرکت در آوردن چرخ اقتصادی کشور دارد. اما مطالعه گذشته و حال این صنعت حاکی از آن است که علیرغم تلاش های صورت گرفته در انتقال اثربخش فناوری و رسیدن به استانداردهای قابل قبول در کسب رضایت مشتریان داخل و حضوری پایدار در بازارهای بین المللی فعالان این صنعت با چالش های مختلفی مواجه می باشند. لذا با توجه به گستره سرعت تحولات جهانی . کمرنگ شدن مرزهای اقتصادی ضروریست که مدیران ومتخصصین در صنایع خودروسازی کشور ضمن عارضه یابس وضعیت موجود،مدل مناسبی را ارائه نمایند تا بتدریج امکان فعالیت این صنعت در بازارهای رقابتی با گسترش بیشتری فراهم گردد.
در گام اول با انجام مطالعات نظری، میدانی، پیشینه تحقیق و مطالعات موانع و مولفه های انتقال موفقیت آمیز فناوری استخراج و نهایتا مدل کلی انتقال اثر بخش فناوری شکل گرفت.
طراحی این مدل و مولفه های آن به گونه ای است که این صنعت بتواند این دوران گذار از بازارهای نیمه انحصاری به بازارهای رقابتی را با حفظ موجودیت خود محقق نموده و در همگام شدن با این تحولات با بهره برداری از روش های مناسب در انتقال اثر بخشی به ویژه از طریق سرمایه گذاری های مستقیم خارجی و همکاری های مشترک با شرکت های معتبر جهانی در موقعیتی قرار گیرد که پتانسیل مطرح شدن در نقشه استراتژیک خودروسازی جهان را داشته باشد.
با توجه به این که اثربخش بودن مدل پیشنهادی در گرو سطح آمادگی این صنعت برای چنین انتقالی می باشد. لذا شاخص های لازم برای ازریابی میزان آمادگی این صنعت تدوین و در قالب پرسشنامه ای در اختیار خبرگان داخل و خارج از کشور قرار گرفت. داده های حاصل از پرسشنامه با روش انگاره نگاری (Concept Mapping) و استفاده ازنرم افزار «Concept System» و روش تحلیل مسیر ز طریق نرم افزار لیزرل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و مهمترین معیارهای سنجش توانمندی صنعت خودرو در انتقال اثربخش فناوری به همراه ضریب اهمیت و امتیاز هر معیاری تعیین گردید. در نهایت با مشخص شدن محورها، معیارها و شاخص های تاثیرگذار، مدل ارزیابی میزان آمادگی صنعت خودرو در انتقال اثربخش فناوری طراحی گردید.
زبان:
فارسی
صفحات:
159 تا 169
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1722680 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!