نقش عرف به منزله منبع حقوق

چکیده:
هر نیرویی که منشا ایجاد قاعده حقوقی باشد، منبع حقوق نامیده می شود. در اغلب نظام های حقوقی، عرف منشا ایجاد قاعده حقوقی است. عرف قاعده ای عام و دائمی است که به طور مستقیم از اراده مردم ناشی می شود و دولت در ایجاد آن نقشی ندارد. امروزه جایگاه عرف به منزله منبع حقوق در کنار دیگر منابع، محل بحث و گفت و گوست. در واقع پرسش این است که آیا جایگاه عرف هم عرض، بالاتر یا پایین تر از قوانین موضوعه است؟ در برخی نظام های حقوقی مانند کشورهای آنگلوساکسون عرف منبع درجه اول حقوق است و قانون پس از آن قرار می گیرد. در غالب نظام های حقوقی موسوم به حقوق نوشته، عرف منبع درجه دوم است و بعد از قانون قرار می گیرد. در نظام حقوقی کشور ما پرسش اساسی این است که آیا عرف منبع حقوق است؟ در صورت مثبت بودن پاسخ، پرسش بعدی این است که جایگاه عرف شبیه به یکی از دو نظام مذکور است یا وضعیت دیگری دارد؟ در این مقاله تلاش شده است که به پرسش های مذکور مستندا پاسخ داده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
193 تا 211
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1724739 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!