تعیین قانون حاکم در دعاوی نقض کپی رایت در محیط اینترنتی

چکیده:
تعارض اجتناب آمیز دو اصل سرزمینی بودن حقوق مالکیت فکری و لامکان بودن اینترنت در مرحله اجرا، تعیین قانون حاکم بر فعلی را که ادعای ناقض حق بودن آن شده تحت تاثیر خود قرار داده است، به خصوص در بحث حق کپی رایت که ثبت در آن ملاک حمایت نیست، این امر به کمرنگ شدن اصل سرزمینیبودن در تعیین قانون حاکم منجر شده است. از طرف دیگر کنوانسیون های بین المللی و منطقه ای که به بحث تعیین قانون حاکم بر دعاوی پرداخته اند، مربوط به نقض سنتی در محیط فیزیکی اندو ازاین رو بر پایه اصل سرزمینی بودن استوارند. در نتیجه در دعاوی نقض کپی رایت در محیط لامکان اینترنت، به سبب مردد بودن اصل سرزمینی قابلیت اجرایی ندارند. به همین دلیل غالب کشورها ناگزیر به رجوع به قواعد کلی در تعیین قانون حاکم اند. از آنجا که در حال حاضر رویه واحدی در بین کشورها وجود ندارد و قدر مسلم به کارگیری راه حل های انفرادی داخلی توسط کشورها به حل مسئله کمک نمی کند، این امر ضرورت یکسان سازی قوانین در جهت حفظ منافع طرفین دعوا را نمایان می سازد. ازاین رو این مقاله در جهت هموار کردن مسیر گذر از صلاحیت قانونی ناهماهنگ و پراکنده به سمت حمایت کپی رایت جامع و بین المللی تدوین شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
173 تا 191
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1724740 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!