تنوع ژنتیکی در ژرم پلاسم گلرنگ بانک ژن گیاهی ملی ایران

چکیده:
گلرنگ یکی از گیاهان مناسب برای تولید روغن در مناطق خشک است و با توجه به تغییرات اقلیم در چند سال گذشته مورد توجه قرار گرفته است. پایه ژنتیکی و ژرم پلاسم غنی برای اصلاح این گیاه ضرورت دارد. این تحقیق در سال 1390 با هدف بررسی تنوع ژنتیکی 345 نمونه از کلکسیون ژرم پلاسم گلرنگ بانک ژن گیاهی در مزرعه تحقیقاتی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کرج انجام شد، نتایج اولیه نشان داد بسیاری از نمونه ها دارای مورفوتیپ های متنوع بودند و با جداسازی و تعیین مورفوتیپ ها، در مجموع 534 نمونه ژنتیکی به دست آمد که به صورت مشاهده ای مورد مطالعه قرار گرفتند. رنگ جام گل و میزان خارداری براکته مقادیر قابل توجهی از شاخص شانون را به خود اختصاص دادند. عملکرد دانه تک بوته، بزرگ ترین (62/85 درصد) و روز تا گلدهی (24/7) کوچک ترین، ضریب تغییرات را دارا بودند. در تجزیه به مولفه های اصلی، 13/56 درصد از تغییرات، توسط سه مولفه اول توجیه شد. مولفه های اول و دوم به ترتیب بیانگر اجزاء عملکرد و اجزاء رویشی بودند. تجزیه خوشه ایبه روشK means، با تشکیل پنج گروه، نمونه های مورد بررسی را از یک دیگر متمایزکرد. پراکنش مبداء نمونه های ژنتیکی در نمودار بای پلات حاصل از مقیاس بندی چند بعدی در برخی موارد با موقعیت جغرافیایی آن ها مطابقت داشت. به طور کلی نتایج نشان داد که در ژرم پلاسم گلرنگ تنوع قابل توجهی وجود دارد که می تواند در برنامه های به نژادی قابل استفاده باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
527 تا 543
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1732769 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!