اثر دز و زمان مصرف علف کش ریمسولفورون بر کنترل برخی علف های هرز و عملکرد غده سیب زمینی (Solanum tuberosum)

چکیده:
به منظور بررسی اثر دز و زمان های کاربرد علف کش ریمسولفورون بر کنترل برخی علف های هرز و عملکرد غده سیب زمینی، آزمایشی مزرعه ای در نزدیکی اردبیل در سال 1393 انجام شد. تیمارهای مورد بررسی شامل مقادیر مختلف علف کش ریمسولفورون (صفر، 5، 10، 20، 30، 40 و 50 گرم ماده موثره در هکتار) و کاربرد علف کش ریمسولفورون در مراحل مختلف رشدی سیب زمینی (سبز شدن، استولون زایی و حجیم شدن غده) بودند. همچنین یک تیمار وجین کامل (بدون علف هرز) به عنوان شاهد برای صفات مربوط به عملکرد در نظر گرفته شد. تجزیه های آماری نشان داد کاربرد ریمسولفورون به میزان 50 گرم ماده موثره در هکتار، باعث کاهش زیست توده علف های هرز به میزان 6/94 درصد نسبت به شاهد بدون وجین (با علف هرز) شد. که با دزهای 30 و 40 گرم ماده موثره در هکتار اختلاف آماری معنی داری نداشت. از بین زمان های کاربرد ریمسولفورون در مراحل مختلف رشدی سیب زمینی، مرحله سبز شدن سیب زمینی بالاترین درصد کاهش زیست توده علف های هرز را ایجاد کرد. از سویی دیگر، کاربرد ریمسولفورون به میزان 50 گرم ماده موثره در هکتار در مرحله سبز شدن سیب زمینی، بالاترین متوسط وزن غده در بوته، عملکرد تک بوته و عملکرد کل غده در هکتار را ایجاد کرد. که با دزهای 30، 40 و 50 گرم ماده موثره در هکتار اختلاف آماری معنی داری نداشت. نتایج ارزیابی چشمی بوته های سیب زمینی نشان داد که ریمسولفورون کمترین خسارت را به سیب زمینی وارد کرد که قابل چشم پوشی بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
185 تا 198
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1739774 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!