بررسی رابطه ویژگی های والدینی با نوع و شدت آسیب شناسی روانی در جوانان

چکیده:
هدف
تجارب اولیه با والدین از عواملی است که نقش بسزایی در رشد ویژگی های شخصیتی افراد دارد. پژوهش حاضر به بررسی ویژگی های پیوند والدینی با نوع و شدت آسیب شناسی روانی می پردازد.
روش
این پژوهش در قالب طرح همبستگی بر روی 361 نفر از دانشجویان( 156 دختر و 205 پسر) دانشگاه تبریز به شیوه نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای اجرا شد. پرسشنامه پیوند والدینی (PBI) و چک لیست نشانه های بیماری 90 تجدید نظر شده R) (SCL-90- ابزارهای پژوهش حاضر را تشکیل دادند. داده هابا استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16با روش تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی و همبستگی پیرسون تحلیل شدند.
یافته ها
نتایج حاصل نشان داد مراقبت مادر و پدر دارای هبستگی منفی با شاخص های ناراحتی کلی می باشد. رابطه مراقبت مادر با این شاخص ها قوی تر از رابطه آنها با مراقبت پدر است. همچنین از لحاظ قدرت همبستگی بین متغیرها، حمایت افراطی پدر قوی ترین ارتباط را با شاخص های شدت کلی دارد و در مرتبه بعدی مراقبت مادر قرار دارد. معادله رگرسیون نشان می دهد که در درجه اول حمایت افراطی بالای پدر و در درجه دوم مراقبت پایین مادر به صورت معنادار(P<0/05) قادر به پیش بینی به ترتیب 14 و 15 درصد از واریانس شدت و فراوانی علائم روانشناختی می باشند.
نتیجه گیری
هر دو مولفه پیوند والدینی پدر و مادر با شاخص های کلی ناراحتی دارای رابطه معنادار می باشند. در این میان سبک فرزند پروری کنترل نامهربانانه با ویژگی مراقبت کم و حمایت افراطی بالا آسیب زاترین شیوه تعامل والدین با فرزندان در سال های کودکی و نوجوانی است.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
297 تا 304
لینک کوتاه:
magiran.com/p1745713 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!