بررسی ارتباط طیف FTIR و ویژگی های پنیر سفید ایرانی کم چرب اصلاح شده با صمغ کتیرا گونه Astragalus Parrowianus

چکیده:
سابقه و هدف
به سبب ویژگی های حسی و فیزیکی ضعیف در پنیرهای کم چرب، استفاده از جایگزین های چربی در این نوع پنیرها پیشنهاد می شود. اثر پلی ساکاریدها به عنوان جایگزین چربی با هدف بهبود ویژگی های پنیر کم چرب، توسط محققان متعددی مورد مطالعه قرار گرفته است. در این پژوهش، برای بهبود ویژگی های پنیر سفید ایرانی کم چرب، صمغ کتیرا گونه (Astragalus Parrowianus) (در دو سطح 05/0 درصد و 1/0 درصد) – درصدها به صورت وزنی/ وزنی می باشند – به شیر پنیرسازی برای تولید پنیر سفید ایرانی کم چرب اضافه گردید.
مواد و روش ها
تغییر در ویژگی های فیزیکوشیمیایی، بافتی، حسی و ریزساختار نمونه ها در روزهای 1 و 60 از زمان رسیدن مورد ارزیابی قرارگرفته و مقایسه بین نمونه های حاوی صمغ و نمونه های شاهد کم چرب و پرچرب صورت گرفت. برای بررسی بهتر برهم کنش های بین پروتئین و پلی ساکارید در ساختار پنیر از روش FTIR استفاده گردید.
یافته ها
افزودن صمغ کتیرا منجر به بهبود بافت و ساختار پنیر سفید ایرانی کم چرب شده و توانست تا حد نسبتا مناسبی ویژگی هایی نزدیک به ویژگی های پنیر پرچرب شاهد در پنیر کم چرب ایجاد کند. افزودن صمغ ها به پنیر کم چرب منجر به ایجاد تغییراتی در طیف FTIR نمونه ها گردید؛ همچنین پس از گذشت مدت زمان رسیدن، تغییراتی در طیف FTIR نمونه ها ایجاد شد.
نتیجه گیری
افزودن صمغ کتیرا می تواند موجب بهبود بافت، ویژگی های حسی و ریزساختاری پنیر سفید ایرانی کم چرب گردد. FTIR می تواند به عنوان ابزاری مناسب برای مطالعه ی دقیق تر ماتریکس پنیرها به کار گرفته شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
109 تا 120
لینک کوتاه:
magiran.com/p1748575 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!