میزان تبعیت از رژیم غذایی در افراد دارای فاکتورهای خطر قلبی عروقی ساکن شمال ایران

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
تغذیه نادرست یکی از عوامل خطر بیماری های قلبی است و هرگونه تغییر در عادات غذایی می تواند در پیشگیری و کنترل بیماری های قلبی مفید باشد. لیکن پیش از هرگونه مداخله تغذیه ای لازم است دورنمایی از عادات غذایی افراد در دست باشد. هدف از این مطالعه بررسی میزان پیروی از برنامه غذایی صحیح و برخی عوامل موثر بر آن در افراد ساکن شمال ایران می باشد.
مواد و روش ها
این مطالعه مقطعی بر روی 550 فرد دارای فاکتورهای خطر قلبی مراجعه کننده به بیمارستان حشمت رشت صورت گرفت. فاکتورهای خطر و شاخصهای مورد مطالعه با استفاده از پرسشنامه های طراحی شده و بررسی پرونده پزشکی و ارزیابی میزان تبعیت از برنامه غذایی با استفاده از پرسشنامه ( Mediterranean Diet Adherence Screener (MDASکه با توجه به فرهنگ مردم ایران بومی شد، جمع آوری گردید. امتیاز پرسشنامه تغذیه بین 0-14 می باشد. امتیاز0-5 پیروی نامناسب، امتیاز 6-9 پیروی متوسط و امتیاز 10 و بالاتر پیروی غذایی بالا (الگوی غذایی سالم) می باشد.
یافته ها
میانگین سنی افراد0/38±58 سال بود. 71/4 درصد دچار اضافه وزن و چاقی بودند. میانگین نمره تبعیت غذایی 0/07±5/76 محاسبه شد. 43 % افراد تبعیت نامناسب، 55% تبعیت متوسط و فقط 2% تبعیت غذایی بالا داشتند. میزان تبعیت از رژیم غذایی در مردان به طور معنی داری بهتر از زنان بود(0/001p=). افراد ساکن مناطق روستایی و افراد دارای تحصیلات بالاتر به طور غیر معنی داری تبعیت غذایی نامناسب تری داشتند.
نتیجه گیری
علی رغم دسترسی داشتن به مواد غذایی مفید در شمال ایران، الگوی غذایی افراد نامناسب براورد گردید. لذا آموزش در خصوص اصلاح برنامه غذایی و گرایش به سمت پیروی از الگوی غذایی مدیترانه که شباهت زیادی به فرهنگ غذایی مردم شمال ایران دارد، پیشنهاد می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
62 تا 68
لینک کوتاه:
magiran.com/p1758168 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!