ارزیابی اثرات اجرای طرح مدیریت جامع منابع طبیعی و آبخیزداری حوزه آبخیز غرب شیراز بر محیط زیست منطقه از دیدگاه بهره برداران

پیام:
چکیده:

ارزیابی اثرات زیستمحیطی یک ابزار برنامهریزی برای پیشبینی اثرات پروژه ها بر محیطزیست است. این پژوهش با هدف ارزیابی اثرات اجرای طرح مدیریت جامع منابعطبیعی و آبخیزداری حوزه غرب شیراز (زیرحوزه ب نرود زنگنه) بر محیط زیست منطقه از دیدگاه بهرهبرداران، و ارائه راهکارهایی بهمنظور تقویت و مطلوبیت طرح در جنبه مذکور، با اتخاذ روش های کمی و کیفی و با استفاده از فنون پیمایش و مصاحبه های نیمهساختارمند اجرا شده است. آزمود نی های قسمت کمی این پژوهش شامل 268 نفر از اعضای شرکت های تعاونی طرح مذکور بودند که برای انتخاب آنها از روش نمونه گیری طبقهبندیشده تصادفی استفاده شد. در قسمت کیفی پژوهش حاضر، عوامل درونی و محیطی موثر بر طرح مدیریت جامع از دیدگاه بهرهبرداران و با استفاده بازشناسی و طبقهبندی شد. آزمودنی های قسمت SWOT از تحلیل کیفی این پژوهش را 20 نفر از اعضای شرکتهای تعاونی طرح مدیریت جامع تشکیل دادند. یافته های قسمت کمی پژوهش نشان داد که از دیدگاه بهره برداران، طرح مذکور بر شاخصهای زیست محیطی کیفیت خاک زراعی، آب و پوشش گیاهی منطقه تاثیرگذار است. تحلیل درونی طرح از دیدگاه بهره برداران نشان داد که کاهش جریانهای سطح ی، آبشو یی مواد غذایی و فرس ایش خاک از مهم ترین نقاط قوت زیست محیطی طرح، و عدم تعیین دقیق مرز بین عرصه ها از مهم ترین نقاط ضعف آن بوده اند. هم چنین تحلیل محیطی طرح از دیدگاه بهره برداران نشان داد که شناسایی و تعیین محدوده اراضی ملی و تفکیک مستثنیات از مهم ترین فرصت ها، و کمبود و پراکنش نامناسب زمانی و مکانی بارندگی ها از مهم ترین تهدیدهای زیست محیطی طرح بوده اند. در پایان نیز بهمنظور تقویت و مطلوبیت طرح در جنب ه های زیستمحیطی، راهکارهایی ارائه شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p1758667 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!