بررسی ارتباط بار اسیدی رژیم غذایی با فشار خون و نمایه های مرتبط با کنترل قند خون

پیام:
چکیده:
مقدمه
بار اسیدی بالای رژیم غذایی ممکن است فشار خون، سطوح قند و انسولین خون را تحت تاثیر قرار دهد. هدف از این مطالعه سیستماتیک بررسی ارتباط بار اسیدی رژیم غذایی با فشار خون و نمایه های مرتبط با کنترل قند خون می باشد.
روش ها
با جستجو در Pubmed، Google scholar، Scopus و Medline تا July 2016 و با استفاده از کلید واژه های «dietary acid load»، «Serum glucose»،«insulin resistance»، hypertentation، درنهایت 12 مطالعه (6 مقطعی، 5 کوهورت و 1 مداخله ای) به دست آمد که در این مطالعه سیستماتیک مورد استفاده قرار گرفت.
یافته ها
از بین 11 مقاله مرتبط با فشار خون، سه مطالعه بین نمرات بار اسیدی رژیم غذایی و پرفشاری خون ارتباط معنی داری نشان داد. سه مطالعه ارتباط بار اسیدی رژیم غذایی را تنها با فشار خون سیستولیک مشاهده نمودند، در حالی که سایر مطالعات هیچ ارتباط معنی داری بین بار اسیدی رژیم غذایی با فشار خون سیستولیک و دیاستولیک گزارش نکردند. هم چنین در ارتباط با نمایه های مرتبط با کنترل قند خون از بین هشت مقاله، یکی از مطالعات ارتباط معنی داری بین افزایش بار اسیدی رژیم غذایی و بروز دیابت نشان داد. یک مطالعه ارتباط معنی داری بین بار اسیدی رژیم غذایی با سطح قند خون ناشتا و هموگلوبین گلیکوزیله را گزارش نمود. دو مطالعه نیز ارتباط معنی داری بین افزایش بار اسیدی رژیم غذایی با حساسیت به انسولین و مقاومت به انسولین نشان دادند ولی سایر مطالعات ارتباط معنی داری گزارش ندادند.
نتیجه گیری
از آن جایی که اکثر مطالعات بیان کننده ارتباط معنی داری مابین افزایش بار اسیدی رژیم غذایی و پرفشاری خون هستند، بنابراین به نظر می رسد بار اسیدی بر فشار خون موثر می باشد. در ارتباط با تاثیر بار اسیدی رژیم غذایی با دیابت و سطح انسولین، نتایج حاصل از یافته ها تناقضات بیشتری نشان می دهند. از طرفی به دلیل محدود بودن مطالعات مداخله ای در این زمینه نیاز به بررسی بیشتری در رابطه با اثر بار اسیدی رژیم غذایی بر میزان بروز دیابت، سطح انسولین و سایر مارکرهای قند خون وجود دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
143 تا 156
لینک کوتاه:
magiran.com/p1759529 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!