بررسی دارورسانی نانوذرات مزوحفره ی سیلیکایی - نانومیله طلا و تاثیر کورکومین درون این نانوذرات برروی رده های سلول MCF7 و 4T1 سرطان سینه

چکیده:
زمینه و هدف
کورکومین از مشتقات پلی فنولیک می باشد که خواص ضد سرطانی و ضد التهابی دارد و هم به صورت خوراکی و هم به صورت موضعی قابل استفاده و تزریق است. به این منظور، نانوذرات مزوحفره ی سیلیکایی- نانومیله طلا به عنوان یک سیستم نویددهنده برای دارورسانی موثر مولکول کورکومین استفاده شد و نانومزوسپورهای طلا دردسترس سلول های سرطانی سینه قرار داده شد.
روش بررسی
ویژگی های نانوذرات سنتزی با تکنیک های مختلف از قبیل میکروسکوپ الکترونی عبوری (TEM)، آنالیز جذب و واجذب گاز نیتروژن و تکنیک تفرق نور پویا (DLS) مشخص گردید. همچنین تاثیرات کاربرد این ابزار بر خواص دارویی ضد سرطان این مولکول در محیط کشت سلولی، با روش آزمون سمیت سلولی MTT مورد ارزیابی قرار گرفت. کارآیی نانو سامانه دارویی تولید شده در لاین سلول سرطان سینه انسانی (MCF-7) و 4T1 آزمایش گردید.
یافته ها
میانگین اندازه نانو سامانه مزوحفره ای کمتر از 30 نانومتر بود که مشابه با داده های حاصل از تکنیک روش تفرق دینامیک نور به دست آمد، میزان درصد قرارگیری کورکومین در داخل نانو سامانه مزوسپوری در حدود 80 درصد بود، ایزوترم جذب- وا جذب نیتروژن AuNR@msio2 و CUR@ AuNR@msio2 نشان می دهد که مساحت ویژه نانوذراتAu@msio2 در حدود m2g-1834 بود که با قرار گیری دارو این مساحت ویژه به حدودm2g-1 234 کاهش یافت. دوز کشندگی (LD50) برای نانوکورکومین مزوسپوری برای MCF-7 در زمان 48 ساعت 5/19 میکرومولار و برای 4T1 6/14 میکرومولار بود. همچنین میزان بقای سلول های مذکور پس از تیمار با ساختارهای مزوسپوری در غلظت های مختلف تغییر زیادی نکرد که نشان از عدم سمیت نانو سامانه مزوسپوری دارد.
نتیجه گیری
نانوذره مزوسپوری نسبت به داروی آزاد، آپوپتوز بیشتری را در سلول های سرطان سینه سبب می شوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
122 تا 134
لینک کوتاه:
magiran.com/p1762599 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!