اثر تمرین تداومی و تناوبی در آب بر ژن Hand2 و توده قلب موش های نر ویستار

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
هایپرتروفی فیزیولوژیک قلب در پی فعالیت بدنی با تغییراتی در توده قلب نمایان می گردد. این فعالیت ها موجب تغییر در بیان ژن های درگیر در این هایپرتروفی می شود و Hand2 یکی از این ژن هاست. پژوهش حاضر در پی یافتن اثر فعالیت های تداومی و تناوبی در آب بر بیان ژن Hand2 و توده قلب موش ها انجام گرفت.
روش بررسی
24 سر موش ویستار نر با وزن 7/15 ± 30/229 گرم در چهار گروه کنترل، شم، تمرین تداومی و تناوبی به طور تصادفی قرار گرفتند. گروه تداومی 12 هفته 5 روز در هفته با افزایش مدت شناوری به طور فزاینده به شنا در حوضچه پرداختند. گروه تناوبی نیز 12 هفته و 4 روز در هفته با افزایش وزنه نسبت به وزن بدن و مدت زمان شنا نسبت به زمان استراحت به طور فزاینده به تمرین پرداختند. 24 ساعت پس از آخرین تمرین، وزن قلب و بطن چپ و میزان بیان ژنHand2 اندازه گیری شد. برای ارزیابی داده ها از روش تحلیل واریانس یک سویه و آزمون تعقیبی شفه در سطح معنی داری 05/0 استفاده شد.
نتایج
وزن قلب و بطن چپ در گروه های تمرینی به طور معنی داری بیشتر بود. میزان افزایش بیان ژن Hand2 نسبت به گروه کنترل در گروه شم 05/1، تداومی 15/6 و تناوبی 76/6 برابر بود که این افزایش در دو گروه تمرین نسبت به گروه های شم و کنترل معنی دار بود.
نتیجه گیری
در شرایط پژوهش حاضر انجام هر دو نوع تمرین موجب افزایش Hand2، وزن قلب و بطن چپ می شود. با توجه به صرف زمان کمتر در تمرین تناوبی، به نظر می آید این نوع تمرین مقرون به صرفه تر است.
زبان:
فارسی
صفحات:
748 تا 758
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1785696 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!