ارزیابی عملکرد دانه و روابط بین صفات لاین های خالص نوترکیب گندم نان (Triticum aestivum L.) حاصل از تلاقیSeriM82/Babax در شرایط تنش خشکی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
به منظور مقایسه پتانسیل عملکرد دانه لاین های خالص نوترکیب گندم نان حاصل از تلاقی (SeriM82/Babax) در شرایط تنش خشکی و بررسی روابط عملکرد دانه با سایر صفات مرتبط جهت گزینش غیرمستقیم ژنوتیپ های برتر برای استفاده در برنامه های به نژادی، 167 لاین خالص نوترکیب گندم نان به همراه والدین آن ها در قالب طرح آلفالاتیس در دو تکرار در شرایط بدون تنش و تنش خشکی در سال های 93-1392 و 94-1393 در ایستگاه تحقیقاتی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتیجه حاصل از تجزیه واریانس مرکب صفات مورد مطالعه، اختلاف معنی داری را بین ژنوتیپ ها نشان داد. تنوع بالای کلیه صفات مورد ارزیابی در ژنوتیپ های گندم نشان دهنده توان و ارزش بالای اصلاحی در جمعیت مورد مطالعه بود. نتایج تجزیه همبستگی نشان داد که تعداد روز تا گلدهی در ژنوتیپ های گندم مورد ارزیابی، اثر تعیین کننده ای بر عملکرد دانه آن ها در شرایط تنش خشکی داشت و به نظر می رسد که انتخاب ارقام با طول دوره رشدی کوتاه تر، برای تحمل بیشتر به خشکی گزینش مناسب باشد. نتایج تجزیه رگرسیون گام به گام و تجزیه ضرایب مسیر نشان داد که وزن هزار دانه و طول سنبله از صفات مهم مرتبط با عملکرد دانه هستند که می توان از آن ها برای گزینش غیرمستقیم عملکرد دانه استفاده نمود. به طورکلی می توان نتیجه گیری کرد که به دلیل وراثت پذیری پایین عملکرد دانه، این صفت برای انتخاب رقم برای شرایط تنش خشکی صفت مناسبی نیست و بهتر است از صفات دارای همبستگی بالا با عملکرد مانند تعداد دانه، میانگین وزن دانه و همچنین ویژگی های فنولوژیک گیاه استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
270 تا 283
لینک کوتاه:
magiran.com/p1802405 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!