بررسی تکوین بیضه نوزادان موش های صحرایی متولد از مادران تحت تیمار با داروی ماپروتیلین هیدرو کلراید

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
ماپروتیلین هیدروکلراید یک مهارکننده باز جذب نوراپی نفرین است که جهت درمان افسردگی استفاده می گردد. در این تحقیق تاثیر ماپروتیلین هیدروکلراید بر تغییرات بافت بیضه و هورمون های گنادوتروپین و تستوسترون در نوزادان موش صحرایی متولد از مادران تحت تیمار با این دارو بررسی گردید.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی 40 سر نوزاد نر موش صحرایی نژاد ویستار از مادرانی که قبلا در گروه های تجربی 1، 2 و 3 به ترتیب مقادیر 30، 60 و 90 میلی گرم بر کیلوگرم داروی ماپروتیلین هیدرو کلراید در دوره 21 روزه بارداری به صورت خوراکی دریافت کرده بودند به 5 گروه 8 تایی تقسیم شدند. گروه کنترل هیچ دارویی دریافت نکرد. گروه شاهد فقط حلال دارو (آب مقطر) دریافت کرد. بعد از پایان دوره 22 روزه نوزادی گروه ها وزن کشی، و خون گیری از قلب انجام شد و غلظت سرمی هورمون های FSH، LH و تستوسترون به روش رادیوایمونواسی اندازه گیری گردید. بیضه ها از بدن خارج، مقاطع بافتی تهیه و موردمطالعه قرار گرفت.
یافته ها
مصرف داروی ماپروتیلین هیدرو کلراید در مقادیر 60 و 90 میلی گرم بر کیلوگرم نسبت به گروه کنترل باعث کاهش غلظت تستوسترون و افزایش غلظت LH در سطحp<0.05 شده است. میزان هورمون FSH بین گروه های تجربی و گروه کنترل اختلاف معنی داری نشان نداد. بررسی مقاطع بافتی نیز نشان می دهد تراکم اسپرم، تعداد سلول های اسپرماتوگونی، اسپرماتوسیت، اسپرماتید و لیدیگ در گروه های تجربی دریافت کننده مقادیر 60 و 90 میلی گرم بر کیلوگرم از دارو، کاهش معنی داری نسبت به گروه کنترل دارند. همچنین در گروه های تجربی با افزایش دوز، کاهش وزن بدن و بیضه ها در مقایسه با گروه کنترل مشاهده گردید.
نتیجه گیری
مصرف ماپروتیلین هیدروکلراید در دوزهای 60 و 90 میلی گرم بر کیلوگرم به طور معنی داری باعث کاهش غلظت تستوسترون و تضعیف روند تولید سلول های اسپرماتوژنیک و افزایش غلظت هورمون LH می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
54 تا 65
لینک کوتاه:
magiran.com/p1815293 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!