بررسی اثرات پربیوتیک های با درجه پلیمریزاسیون مختلف بر میکروبیوتای روده ای لارو کپور (Cyprinus carpio)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مطالعات انجام شده روی پربیوتیک های مختلف اثرات متفاوتی بر میکروبیوتای روده ای نشان داده است. اثراگذاری پربیوتیک عمدتا متاثر از درجه پلیمریزاسیون است. لذا در این مطالعه اثرات سطوح مختلف دو نوع پربیوتیک اینولین و الیگوفروکتوز با درجه پلیمریزاسیون متفاوت بر میکروبیوتای روده ای لارو کپور مورد بررسی قرار گرفت.این پژوهش در قالب یک طرح کاملا تصادفی در 5 تیمار و سه تکرار انجام شد که در آن از سطوح 0 (کنترل)، 5/0 و1درصد پربیوتیک های اینولین و الیگوفروکتوز با درجه ی پلیمریزاسیون بترتیب 23 و 5 با درجه خلوص 92 درصد در جیره غذایی بچه ماهی کپور به مدت 8 هفته استفاده شد. در انتهای دوره تغییرات ایجاد شده در میکروبیوتای روده ای شامل تعداد کل باکتری ها، تعداد باکتری های اسید لاکتیک و نسبت باکتری های اسید لاکتیک در میکروبیوتای روده ای بررسی گردید.افزودن سطوح مختلف پربیوتیک های اینولین و الیگوفروکتوز اثر معنی داری بر تعداد کل باکتری ها نداشت (05/0

P ). باکتری های اسید لاکتیک در تیمار الیگوفروکتوز افزایش تعداد بیشتری نسبت به تیمار اینولین نشان دادند. همچنین بیشترین میزان نسبت باکتری های اسیدلاکتیک به تعداد کل باکتری های زیست پذیر در تیمار تغذیه شده با 1 درصد الیگوفروکتوز مشاهده گردید(05/0> P). نتایج این مطالعه حاکی از امکان تغییر در جوامع باکتریایی میکروبیوتای روده ای لارو کپور به سمت جوامع باکتریایی مفید از طریق بکارگیری پربیوتیک بود. همچنین مشخص گردید استفاده از پربیوتیک با درجه پلیمریزاسیون پایین کارایی بیشتری در افزایش تعداد باکتری های اسید لاکتیک در مقایسه با اینولین با درجه پلیمریزاسون بالا دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 47
لینک کوتاه:
magiran.com/p1821012 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!