پیش بینی شتاب مرکز جرم بدن براساس شتاب تنه و مفاصل اندام تحتانی در وضعیت ایستاده

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
پیش بینی شتاب مرکز جرم بدن براساس شتاب هر سه مفصل اندام تحتانی با دقت بیشتری انجام می شود نسبت به زمانیکه فقط شتاب مفاصل مچ پا و ران در محاسبات وارد می شوند. از آنجاییکه حرکات تنه در وضعیت ایستاده قابل توجه است وارد کردن شتاب آن در مدل، دقت پیش بینی را افزایش خواهد داد. علاوه براین در تحقیقات قبلی، به پای برتر و غیربرتر به عنوان یک عامل تاثیرگذار بر پیش بینی شتاب مرکز جرم بدن توجه نشده است. از این رو هدف تحقیق حاضر بررسی دقت پیش بینی شتاب مرکز جرم بدن براساس شتاب مفاصل اندام تحتانی و تنه با تاکید بر نحوه توزیع وزن بر روی پاها می باشد.
ابزار تحقیق: در این مطالعه نیمه تجربی 10 زن به طور داوطلبانه شرکت داشتند. اطلاعات کینماتیکی با استفاده از سیستم آنالیز حرکت جمع آوری شد. از نرم افزار Visual 3D برای ساخت مدل 14 تکه ای و تخمین مرکز جرم بدن استفاده گردید. به منظور ارزیابی نحوه توزیع وزن بر روی پاها از فرس پلیت استفاده شد. محاسبه شتاب مرکز جرم بدن با استفاده از نرم افزار متلب انجام شد. جهت تجزیه و تحلیل آماری داده ها از رگرسیون خطی چندگانه، t همبسته و آزمون آنالیز واریانس استفاده شد.
یافته ها
پیش بینی شتاب مرکز جرم بدن براساس شتاب مفاصل اندام تحتانی و تنه به طورجداگانه نشان داد، فقط شتاب مفصل ران (هم در پای برتر و هم در پای غیربرتر) متغیر مناسبی برای پیش بینی شتاب مرکز جرم بدن است (0/40= R2adj). با این وجود زمانیکه پیش بینی براساس برایند شتاب مفاصل اندام تحتانی و تنه صورت گرفت، دقت آن به طور معنی دار افزایش یافت (0/90= R2adj).
نتیجه گیری
برایند شتاب زاویه ای تنه و مفاصل اندام تحتانی دقیقترین متغیر برای پیش بینی شتاب مرکز جرم بدن حین کنترل تعادل در وضعیت ایستاده است. تغییرات همزمان شتاب مفاصل اندام تحتانی و تنه منجر به کنترل شتاب مرکز جرم بدن می شود.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
103 تا 112
لینک کوتاه:
magiran.com/p1821435 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!