بررسی تاثیر حلالهای مختلف بر میزان فنل و فلاونوئید کل و فعالیت آنتیاکسیدانی اندام های مختلف گیاه Momordica charantia L. در منطقه سیستان

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
آنتی اکسیدان ها ترکیب هایی هستند که از بدن در برابر آسیب های ناشی از فعالیت رادیکال های آزاد محافظت می‏کنند. ترکیب های فنلی متابولیت‏های ثانوی گیاهی هستند که توان آنتی اکسیدانی بالایی دارند. کارلا با نام علمی Momordica charantia L. متعلق به تیره کدوئیان ((Cucurbitaceae، دارای ترکیب های فنلی است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می‏کنند. پژوهش حاضر به منظور بررسی اثر حلال های مختلف (متانول 70 درصد، استون، اتیل استات، کلروفرم و هگزان)بر محتوای فنل و فلاونوئید کل و فعالیت آنتی اکسیدانی اندام های مختلف گیاه کارلا در منطقه سیستان در سال 95 انجام شد. عصاره گیری از اندام ها با استفاده از حلال های مختلف و به روش خیساندن انجام گرفت. میزان فنل و فلاونویید کل به ترتیب با استفاده از روش های فولین‏- سیوکالتو و روش‏ رنگ سنجی آلومینیوم کلرید اندازه گیری گردید. فعالیت آنتی اکسیدانی عصاره ها با استفاده از روش های دی فنیل پیکریل هیدازیل ((DPPH، قدرت آنتی اکسیدانی احیای آهن (FRAP) و پراکسید هیدروژن (H2O2) اندازه گیری شد. بیشترین میزان فنل در عصاره متانولی میوه و برگ (به ترتیب 33/1±96/36 و 03/3±01/33 میلی گرم گالیک اسید به وزن خشک) و کمترین میزان در عصاره های کلروفرمی، اتیل استاتی و هگزانی به میزان کمتر از 1 میلی گرم بر وزن خشک گزارش گردید. نتایج نشان داد بیشترین میزان محتوای فلاونوئیدی مربوط به عصاره استونی و متانولی برگ (به ترتیب 97/1±95/10 و 2/2±03/10 میلی گرم کوئرستین به گرم وزن خشک) بود. عصاره متانولی میوه در هر سه روش، فعالیت آنتی اکسیدانی بالاتری نسبت به سایر عصاره ها نشان داد. بر اساس نتایج این تحقیق، میوه کارلا به عنوان یک منبع مفید از آنتی اکسیدان های طبیعی پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
74 تا 85
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1841437 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!