رویاانگاری وحی؛ از کارآمدی تعبیر قرآن تا انکار تفسیر قرآن
نویسنده:
چکیده:
مقاله حاضر در دو موضع به بررسی و نقد مبنای رویا انگاری وحی پرداخته است. بخش عمده ای از این مبنا مدلل به شواهد تاریخی ای است که حالات خاص پیامبر در هنگام دریافت برخی آیات را به خواب و رویا احاله نموده است. درحالی که طبق دیدگاه فریقین، خواب سهمی ناچیز در بین حالات شش گانه پیامبر در حین نزول دارد. بخشی از مدعای ناکارآمدی تفسیر نیز مبتنی بر تکلف تفسیر المیزان در دو موضع راندن شیاطین با شهاب های آسمانی و انشقاق ماه است. واکاوی تفسیر المیزان نشان می دهد مدعای تکلف در این مواضع نه تنها صائب نبوده بلکه تاکید علامه طباطبائی بر ارائه تفسیری است که فاقد تعارض با موازین عقلی و فلسفی باشد. به نظر می رسد مبنای رویاانگاری وحی به جهت فقدان ادله و همچنین وجود تعارضات درونی نمی تواند به عنوان نظریه ای جدی مطرح گردد و نهایتا می توان آن را به عنوان نقدی قابل ملاحظه در این حوزه لحاظ نمود.
زبان:
فارسی
انتشار در:
در صفحه:
25
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1849029
مقالات دیگری از این نویسنده (گان)
-
بررسی و تبیین وجودی و کارکردی قوه متخیله در فلسفه اسلامی
*، فاروق طولی
نشریه پژوهش های عقلی نوین، پاییز و زمستان 1402 -
بررسی و نقد مدعای دکتر سروش در باب تحقق قیامت از دیدگاه ملاصدرا
یاسر سالاری*،
مجله پژوهش های علم و دین، بهار و تابستان 1401