عارضه یابی کیفیت خدمات ارائه شده در سازمان های انتظامی با استفاده از مدل Systra_SQ (مورد مطالعه: پلیس راهنمایی و رانندگی)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
عارضه یابی یکی از ابزارهای تحول سازمان است. هدف از انجام این پژوهش عارضه یابی کیفیت خدمات در سازمان های انتظامی بمنظور شناسایی مهمترین مولفه های اثربخشی فعالیت های خدماتی در این سازمان ها می باشد. این پژوهش از نوع کاربردی و از نظر روش، توصیفی- پیمایشی است و جامعه آماری کلیه مراجعه کنندگان به پلیس راهنمایی و رانندگی جهت دریافت خدمات می باشد و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد براساس مدل مدل Systra_sq بوده است. با توجه به حجم گستره فراوان خدمات گیرندگان، حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 425 نفر محاسبه گردید و در نهایت 420 پرسشنامه تحلیل شد. ضریب آلفای کرونباخ جهت تایید پایایی 92/0 بود و از تحلیل عامل تاییدی و تجربیات صاحب نظران جهت تایید روایی استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 18 صورت گرفت. نتایج نشان داد که در بعد کیفیت سیستم خدمات، کیفیت خدمات رفتاری، کیفیت خدمات ماشینی و صحت مبادلاتی خدمات، بین ادراکات و انتظارات خدمات گیرندگان شکاف وجود دارد و انتظارات ایشان از مولفه های فوق نسبت به ادراکشان، بیشتر است. بعلاوه نتایج آزمون فریدمن نشان داد در بین ابعاد کیفیت خدمات در وضعیت موجود، کیفیت سیستم خدمات در رتبه اول قراردارد و بعد از آن کیفیت خدمات رفتاری، کیفیت خدمات ماشینی و صحت مبادلاتی خدمات قرار می گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
141 تا 158
لینک کوتاه:
magiran.com/p1862059 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!