بررسی کارایی مدل ریزمقیاس نمایی آماری (SDSM) در شبیه سازی و پیش بینی پارامترهای اقلیمی (مطالعه موردی: ایستگاه سینوپتیک کرج)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
افزایش جمعیت جهان، استفاده بیش ‏از ‏حد از سوخت‏های فسیلی، تغییر کاربری اراضی، گسترش روزافزون فعالیت‏های صنعتی برای تامین رفاه و نیازهای جمعیت کره زمین، موجب شده است تا پس از انقلاب صنعتی به‏تدریج تغییرات مشهودی در اقلیم کره زمین به‏وجود آید که بارزترین آن افزایش متوسط دمای‏ کره زمین و تبعات آن است. برای بررسی سیستم‏های اقلیمی در مقیاس‏های جهانی از مدل‏هایی با عنوان GCM استفاده می‏شود؛ این مدل‏ها، رفتار فیزیکی سیستم زمین، جو و اقیانوس را به شکل ریاضی شبیه‏سازی می‏کنند. در پژوهش حاضر برای ریزمقیاس نمایی و بررسی تغییرات اقلیم در منطقه کرج، از مدل SDSM استفاده شد. نتایج معیارهای آماری ارزیابی کارایی مدل رگرسیون خطی چندمتغیره نشان داد توانایی این مدل در شبیه‏سازی بارندگی و دما ایستگاه کرج نسبتا قابل ‏قبول و با داده های مشاهداتی مطابقت دارد. نتایج شبیه‏سازی‏، به‏طور متوسط در سناریوی A2، در دوره های اول (1999 2020)، دوم (2021 2050) و سوم (2051 2080) درباره بارندگی به ترتیب حدود 1/0، 1/0 و 2/0 میلی‏متر نسبت به دوره پایه کاهش و در مورد دما به ترتیب حدود 1/0، 4/0 و 2/0 سانتی‏گراد نسبت به دوره پایه افزایش را نشان می‏دهد. تحت سناریوی B2 در دوره های زمانی یادشده درباره بارندگی به ترتیب حدود صفر، 1/0 و 2/0 میلی‏متر کاهش و در مورد دما به ترتیب حدود 2/0، 1/0 و 1/0 سانتی‏گراد نسبت به دوره پایه افزایش را نشان می‏دهد. تغییرات در میزان بارندگی، سبب ایجاد تغییرات مهمی در کیفیت و کمیت منابع آب خواهد شد که نیاز به برنامه ریزی برای بهره‏برداری بهتر از منابع آب را نشان می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
957 تا 968
لینک کوتاه:
magiran.com/p1877655 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!