روش شناسی تحلیلی تفسیر واژگان قرآنی در کتاب «تحصیل نظائر القرآن» حکیم ترمذی
نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مساله وجوه و نظایر در قرآن کریم از دیرباز مورد توجه اندیشمندان علوم قرآنی بوده و هر عالمی بر اساس مبانی فکری و فراخور توانایی خویش، گام های مهمی را در تبیین مفهومی و مصداقی آن برداشته است. یکی از آثاری که پس از کتاب مقاتل بن سلیمان بلخی درباره دانش وجوه و نظائر نگاشته شده، کتاب «تحصیل نظائر القرآن» از حکیم ترمذی می باشد. وی در این کتاب برخلاف روش مقاتل بن سلیمان که بیشتر با تکیه بر سیاق آیات به کشف معانی واژگان قرآنی می پردازد، با مبنا قرار دادن «اصل منع ترادف» و استفاده از «اصل اشتراک معنوی» ، کوشیده است تا معانی به ظاهر متضاد واژگان نظیر هم را به یک معنای جامع بازگرداند و نشان دهد که برخلاف تصور مقاتل، یکسان بودن ماده واژگان مشتق، از یکسان بودن معنای آن حکایت دارد. در این جستار تلاش شده تا با بازخوانی و واکاوی روش حکیم ترمذی در «تحصیل نظائر القرآن» به شیوه استقرایی، تحلیل دقیقی از روش تفسیری واژگان قرآنی در این کتاب ارائه گردد.
کلیدواژگان:
وجوه ، نظائر ، اشتراک معنوی ، ترادف ، حکمی ترمذی
زبان:
فارسی
صفحات:
128 تا 155
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1896287
مقالات دیگری از این نویسنده (گان)
-
شان نزول سوره لیل از روایت تا درایت
جعفر نکونام، ، زهرا جلالی شوره دلی*
پژوهش نامه قرآن و حدیث، پاییز و زمستان 1402 -
زبان قرآن و عهدین در مساله رویت خدای تعالی
سید هادی تقوی*،
پژوهش نامه قرآن و عهدین، -
تبیین برنامه درسی تربیت سیاسی از منظر امام علی (علیه السلام) در نهج البلاغه :فرا ترکیب بر اساس مدل اروین
مصطفی فریدونی*،
نشریه پژوهش های نهج البلاغه، بهار 1403 -
پژوهش تطبیقی مبانی تربیت قرآنی از دیدگاه مغنیه و شلتوت
ناصر عابدینی*، ، جواد اسماعیلی
نشریه آموزه های تربیتی در قرآن و حدیث، پاییز و زمستان 1402 -
تبیین اشراقی صدرالدین شیرازی از مقوله «مرگ» در الشواهد الربوبیه
جمال بابالیان*، هادی معمارکوچه باغ، سید ضیاالدین علی انسب
نشریه فلسفه معاصر، بهار و تابستان 1402 -
هندسه فرکتال در فازی شناسی و نقش آن در الگوسازی فهم زبان قرآن
حسن باقریان*، ، سید علی علم الهدی
مجله پژوهش های علم و دین، بهار و تابستان 1401 -
بررسی تحلیلی استقرائی اهم قواعد دانش وجوه و نظائر
*، ،
نشریه مطالعات قرآن و حدیث، پاییز و زمستان 1398