اثرات عوامل محیطی بر الگوی تنوع و فراوانی ماکروبنتوزهای همراه با راسته زوآنتاریا (Zoantharia) در ناحیه بین جزرومدی جزیره هرمز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
صخره های مرجانی جزرومدی تحت تاثیر ترکیبی از عوامل محیطی و اجزاء زیستی قرار دارند که اثر مستقیمی بر جوامع همراه با آن ها دارد. بنابراین در این مطالعه اثرات برخی عوامل محیطی از قبیل عوامل آب دریا و ترکیب بستر بر الگوی پراکنش ماکروبنتوزهای همراه با راسته زوآنتاریا (Zoantharia) در منطقه بین جزر و مدی جزیره هرمز با استفاده از متغیرهای شاخص های تنوع و مجموعه داده های فراوانی به دست آمده در طی یک دوره 12 ماهه بین تیر 1394 و تیر 1395 بررسی شد. بدین منظور برای ارزیابی فراوانی پولیپ زوآنتیدها و ماکروبنتوزهای همراه در طول 6 ترانسکت با 3 نوع بستر سخت از روش ترانسکت منقطع خطی استفاده شد. نتایج حاصل از این مطالعه اختلاف معنی داری را در یکنواختی گونه ای و غنای گونه ای بین ترانسکت های 3 و 6 با سایر ترانسکت ها نشان داد. شاخص های تنوع ماکروبنتوزی آزمون شده با شاخص شباهت بری- کورتیس، احتمالا به عنوان نتیجه ای از ترکیب های مختلف بستر در زیستگاه های نامتجانس، در همه ترانسکت ها به استثنای ترانسکت های 3 و 6 به طور معنی داری یکنواخت بود. نتایج تجزیه و تحلیل پیرسون رابطه مثبت معنی داری میان فراوانی ماکروبنتوزها و اکسیژن محلول در همه ترانسکت ها نشان داد، به طوری که تجزیه و تحلیل رگرسیون خطی چندگانه این رابطه معنی دار را در ناحیه فراساحلی ترانسکت ها نشان داد. در نتیجه ترکیب بستر عامل اصلی محدود کردن پراکنش مکانی ماکروبنتوزهای همراه با زوآنتیدها بود، اگرچه اکسیژن محلول نیز مهم بود. هم چنین داده های فراوانی، دو جامعه کف زی متمایز را نشان داد و این فرضیه را که الگوی پراکنش جوامع در طول منطقه ساحلی در یک شیب از قسمت بالا به پایین تر ناحیه جزر و مدی تغییر می کند را حمایت کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
291 تا 302
لینک کوتاه:
magiran.com/p1899899 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!