گزارش یک مورد حاملگی مول هیداتیفرم در هفته 6 بارداری همراه با پره اکلامپسی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
پره اکلامپسی، یکی از نشانه های نادر حاملگی مولار می باشد و بیشتر در حاملگی های با حجم زیادی از بافت های تروفوبلاست غیرطبیعی همراه است. پره اکلامپسی با فشارخون و پروتئینوری همراه است و در موارد کمی در بیماران با حاملگی مولار رخ می دهد. با توجه به اینکه در اکثر موارد حاملگی مولار در سه ماهه اول بارداری با سونوگرافی تشخیص داده می شود، در همه بیماران مبتلا به پره اکلامپسی در سه ماهه اول بارداری باید بیماری تروفوبلاست حاملگی مدنظر باشد. در این مطالعه یک مورد حاملگی مولار در هفته 6 بارداری همراه با پره اکلامپسی گزارش می شود.
معرفی بیمار: بیمار خانم 15 ساله پرایمی گراوید با 6 هفته تاخیر در عادت ماهیانه و افزایش تیتراژ β-HCG با تشخیص حاملگی مولار همراه فشارخون بالا، پروتئینوری و ادم اندام فوقانی به اورژانس زایشگاه دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1395 ارجاع گردید که طی بررسی ها، پره اکلامپسی تایید شد. بعد از کورتاژ، مول هیداتیفرم تشخیص داده شد. تشخیص پره اکلامپسی در زمینه حاملگی مولار برای وی داده شد. بعد از ساکشن کورتاژ مول و تخلیه، فشارخون بیمار به حد طبیعی رسید و ادم و سایر علائم بیمار نیز به تدریج بهبود پیدا کرد.
نتیجه گیری
پره اکلامپسی یکی از علائم نادر در حاملگی مولار می باشد و با توجه به این که در اغلب موارد حاملگی مولار در سه ماهه اول بارداری با سونوگرافی تشخیص داده می شود، توصیه می شود در همه بیماران که در اوایل حاملگی دچار علائم پره اکلامپسی می شوند، تشخیص مول هیداتیفرم مدنظر باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
97 تا 100
لینک کوتاه:
magiran.com/p1900250 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!