دوره بحرانی کنترل علف های هرز در کشت دوم ذرت (Zea mays L.) در منطقه مغان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

منطقه مغان یکی از تولید کننده های برتر ذرت در کشور است اما عملکرد این محصول توسط علف های هرز به شدت کاهش پیدا می کند. به منظور تعیین دوره بحرانی کنترل علف های هرز در کشت دوم ذرت، آزمایشی بر پایه طرح بلوک های کامل تصادفی با چهار تکرار در سال زراعی 1389 در منطقه پارس آباد مغان اجرا شد. تیمارهای آزمایشی در دو سری تنظیم شدند. سری اول شامل 7 تیمار کنترل علف های هرز در دوره های رشد صفر، 10، 20، 30، 40، 50 و 60 روز پس از سبز شدن ذرت، و سپس تا زمان برداشت بدون کنترل کردن علف های هرز به رشد خود ادامه دادند و سری دوم نیز شامل 7 تیمار بود که از شروع دوره رشد تا صفر، 10، 20، 30، 40، 50 و 60 روز پس از سبز شدن علف های هرز در مزرعه کنترل نشدند و سپس تا زمان برداشت، علف های هرز کنترل گردیدند. از آنالیزهای رگرسیونی برای تعیین روابط بین عملکرد دانه و دوره های مختلف کنترل و تداخل علف هرز استفاده شد. نتایج نشان داد که طول دوره تداخل موجب افزایش وزن خشک علف های هرز و طول دوره کنترل سبب کاهش وزن خشک علف های هرز شد. به طورکلی، نتایج نشان داد دوره بحرانی کنترل علف های هرز ذرت بر اساس 5 درصد افت عملکرد قابل قبول بین 1 تا 67 روز پس از سبز شدن ذرت معادل90 تا 1051 درجه - روز رشد برآورد شد. این دوره با احتساب 10 درصد کاهش عملکرد قابل قبول در فاصله بین 3 تا 52 روز پس از سبز شدن ذرت معادل 132 تا 844 درجه - روز رشد تعیین شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
513 تا 524
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1901240 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!