اعتبار سنجی مشتریان بانک با استفاده از خوشه بندی به روش K-Means

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
بی تردید یکی از آثار و پیامدهای فعالیت های پولی موسسات اعتباری، پیدایش مطالبات معوق است، پدیده ای که از دغدغه های مهم بانک ها و سایر موسسات اعتباری است و تاثیرات منفی در چرخه منابع و مصارف شعب می گذارد، به طوری که، از دو منظر داخل و خارج سازمان حائز اهمیت می باشد. از منظر داخلی، هزینه های عملیاتی، راندمان کاری، سودآوری، میزان خدمت به مشتری، درجه بندی شعب حقوق و مزایای کارکنان و سایرشاخص های کیفی شعب رابه شدت تحت تاثیرخودقرار می دهد. از منظر بیرونی، کندی چرخش نقدینگی در اقتصاد کشور، عدم اختصاص به موقع و بهینه منابع به شبکه تولید و صنعت، عدم رونق اشتغال و در نهایت رکود اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.
در این تحقیق با هدف خوشه بندی مشتریان بانک و تعیین الگوی رفتار هر خوشه برای مشتریان حقیق در بانک ها با توجه به انواع مدل های خوشه بندی K-Means و دو مرحله ای و Kohenen توسط نرم افزار Clementine 18 با انواع پارامترهای مختلف در حدود 100 مدل با یکدیگر مقایسه می شود و مدل 1 K-Means با پنج خوشه به عنوان مناسبترین خوشه معرفی می شود. پس از حذف متغیرهای غیر مهم، بار دیگر مدلاجرا و خروجی های مدل برای هر خوشه مشتریان نشان داده می شود. در نهایت با نقاط شروع متفاوت دوره باز پرداخت وام، مبلغ وام و مبلغ ضمانت به ترتیب به عنوان تاثیر گذارترین متغیرها شناخته می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
123 تا 140
لینک کوتاه:
magiran.com/p1902191 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!