بررسی تاثیر پلاسمای غنی شده از پلاکت اتولوگ، بر روی موارد عود سینوزیت متعاقب جراحی اندوسکوپیک سینوس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
سینوزیت یکی از علل شایع موربیدیتی و کاهش کیفیت زندگی بوده و سالیانه هزینه های زیادی صرف کنترل و درمان آن می شود لذا شناخت روش های کنترل و درمان و همچنین پیشگیری از این مشکل از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
هدف این مطالعه بررسی اثر پلاسمای غنی شده از پلاکت (PRP) اتولوگ بر روی موارد عود سینوزیت متعاقب جراحی اندوسکوپیک سینوس میباشد. در این مطالعه اثر پلاسمای غنی شده از پلاکت بر روی بهبود علائم بیمار توسط پرسش نامه ای که در اختیار بیمار قرار داده می شود و همینطور اندوسکوپی ارزیابی خواهد شد.

روش کار
در این پروژه بیمارانیکه متعاقب عمل جراحی اندوسکوپی سینوس باشکایت از عود علائم یا عدم بهبود علائم مراجعه نموده اند (اثبات توسط تصویربرداری و اندوسکوپی) وارد مطالعه شدند.
طراحی این مطالعه به صورت lntra patient control design میباشد، بطوریکه در هر یک از بیماران یک حفره بینی به عنوان کنترل و حفره دیگر به عنوان مورد در نظر گرفته شده است. در گروه مورد بیماران تحت درمان با PRP (دو نوبت و با فاصله 14 روز) و در گروه کنترل بیماران تنها تحت درمان با سرم نرمال سالین قرار گرفتند و سپس پس از گذشت یکماه از اخرین دوره درمان با PRP مجدا علائم بیماران با استفاده از پرسشنامه (snot 22) و اندوسکوپی مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت. ارزیابی مجدد با اندوسکوپی و پرسشنامه 9 ماه بعد برای تمام بیماران به عمل امد تا تاثیر شیوه درمان بر روی بهبود علائم مورد سنجش قرار گیرد.

ابتدا حدود 10 سی سی خون از بیمار گرفته شد و در دو مرحله تحت سانتریفیوژ قرار گرفت تا حدود 3-4 سی سی از پلاسمای غنی شده از پلاکت بدست اید. سپس بیمار مورد اندوسکوپی سینوس قرار گرفت و PRP به صورت اسپری روی نواحی درگیر پاشیده شد و اثر ان با گروه کنترل مقایسه شد.

یافته ها
در گروه کنترل ، بر اساس grading اندوسکوپیک بین سنجش ماه اول و سنجش قبل از درمان اختلاف معنی دار آماری وجود نداشت. اما در گروه کنترل ، بین سنجش ماه نهم و سنجش قبل از درمان اختلاف معنی دار آماری وجود داشت.
هم در گروه اقایان و هم در گروه خانمها ، پس از یکماه درمان در گروه مورد از تعداد موارد گرید 2 کاسته شده و بر تعداد موارد گرید 1 افزوده شد.

نتیجه گیری
علائم بیماران با توجه به امتیازات پرسشنامه SNOT-22 در ماه اول و ماه نهم پس از درمان روند کاهشی داشته و با توجه به تست های اماری این کاهش دارای اهمیت اماری است. P value <0. 05) )
با توجه به امتیاز اندوسکوپیک گروه مورد و مقایسه ان با گروه کنترل اینطور به نظر میرسد که درمان با PRP پس از گذشت یکماه و 9 ماه منجر به کاهش گرید اندوسکوپیک شده است.
درمان با پلاسمای غنی شده از پلاکت در چندین نوبت میتواند با اثر ضد التهابی خود در کاهش علائم بیماران به صورت Objective و Subjective موثر باشد اما در هیچ یک از بیماران پولیپ های سینونازال و علائم بیماران به طور کامل مرتفع نشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
24 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p1909954 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!