شناسایی مورفولوژیکی-مولکولی و سنجش کلروفیلa وb و کاروتنوئید تام و فعالیت آنتی اکسیدانی جلبکهایAcutodesmus obliquus و Desmodesmus armatus

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
جلبک ها به عنوان اولین زنجیره چرخه غذایی از اهمیت ویژه ای برخوردارند و جداسازی و شناسایی آنها به دلیل دارا بودن ترکیبات آنتی اکسیدان نظیر کاروتنوئیدها، فلاونوئیدها، ویتامین ها و اسیدهای چرب ضروری کاربردهای وسیعی در صنایع غذایی، مکمل های غذایی ، دارویی و آرایشی- بهداشتی یافته است. در این تحقیق نمونه برداری از سواحل بندر ترکمن صورت گرفته و نمونه ها در محیطهای BBMوF2 کشت داده شدند. به منظورشناسایی گونه های ریز جلبک از روش های مورفولوژیکی و مولکولی 18s rDNAاستفاده شد. عصاره گیری متانولی برای اندازه گیری فعالیت آنتی اکسیدانی و میزان کل محتوای کاروتنوئیدها وکلروفیل aوb به روش اسپکتروفتومتری استفاده شد. بر اساس شواهد ریخت شناسی و توالی ژنهای جدا شده، سویه هایAcutodesmus obliquus وDesmodesmus armatus شناسایی و تایید شدند. بررسی میزان فعالیت آنتی اکسیدانی بروش DPPHو FRAP نشان داد جلبک سبز Acutodesmus obliquus فعالیت آنتی اکسیدانی قابل توجه بوده و بیشتر از سویه Desmodesmus armatus می باشد. با توجه به یافته های تحقیق می توان گفت جلبک های جدا سازی شده دارای ترکیبات آنتی اکسیدان می باشند که می تواند پس از آزمونهای تکمیلی و اثبات عدم سمیت آنها در صنایع مختلف غذایی و دارویی از آنها بهره جست.
زبان:
فارسی
صفحات:
52 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p1912303 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!