بررسی وضعیت تولید علم و ترویج گفتمان علمی در کشور و ارائه راهکارهای رسانه ای (با تاکید بر سخنان مقام معظم رهبری)

پیام:
چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین اعتیا د به اینترنت و پیشرفت تحصیلی مقاله حاضر، برگرفته از پژوهشی است که طی آن، مطالب مربوط به تولید علم و ترویج گفتمان علمی در کشور در متن سخنان مقام معظم رهبری به روش اسنادی مورد بررسی قرار گرفته است. هدف اصلی این پژوهش یکفی، بررسی وضعیت تولید علم و ترویج گفتمان علمی با تاکید بر سخنان مقام معظم رهبری و پیشنهاد راهکارهای مناسب رسانه ای جهت ایجاد بستر گفتمان سازی علمی در کشور است.  در طی این پژوهش، سعی شد تا به زمینه های از قبیل چگونگی جایگاه کنونی علم در کشور؛ بررسی مخاطبان گفتما نسازی علمی در کشور؛ و ارائه راهکارهای رسانه ای و متناسب با ترویج علم در کشور پرداخته شود. در ابتدا سخنان مقام معظم رهبری به عنوان سندی بالادستی در زمینه ترویج علم و گفتمان علمی انتخاب شده سپس تمامی سخنرانی های ایشان از سال ( 1368 ) تاکنون مرتبط با مبانی ارزشی حاکم بر سیاست گذاری و سیاست های کلی و راهبردی علم و ترویج گفتمان علم و فناوری انتخاب شد. سپس مقوله های کلیدی استخراج شده و با مراجعه به نسخه نوشتاری بیانات مربوطه، سخنرانی های مرتبط با علم و گفتمان علمی تهیه و تحلیل شده، و پس از فیش برداری جملات و عبارات مرتبط با اهداف پژوهش و طبقه بندی نظریات و دیدگاه های ارائه شده، جدول مفهومی تلخیص و ارائه شد. در پایان جهت پاسخگویی به سوالات اصلی پژوهش، محقق برای رسیدن به الگویی کم مشکل مجددا به مقوله های کلیدی استخراج شده در مرحله اول رجوع کرده و آنها را با الگوی ارائه شده تطبیق داده است و سرانجام نتایجی ماحصل بررسی اسناد بالا دستی-ابلاغیه های شوراهای عالی کشور، نقشه جامع علمی کشور، نقشه مهندسی فرهنگی کشور، سیاست های کلی «علم و فناوری» ، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، جهت پاسخ به اهداف تحقیق ارائه شده و با توجه به جدول مفهومی تلخیص شده راهکارهای مناسب رسانه ای جهت ایجاد بستر گفتمان سازی علمی در کشور پیشنهاد شد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
61
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1922209 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!