ارزیابی رفتار دینامیکی غیرخطی و تعیین سطح عملکرد ساختمان‏های بتنی با اهمیت خیلی زیاد (طراحی شده بر اساس ویرایش چهارم استاندارد 2800)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
آیین‏نامه طراحی ساختمان‏ها در برابر زلزله (استاندارد 2800) برای طرح و اجرای ساختمان‏ها در برابر تاثیرات ناشی از زلزله حداقل ضوابط و مقرراتی را در نظر گرفته است که با رعایت آن ضوابط انتظار می‏رود اهداف مدنظر این آیین‏‎نامه تامین گردد. از آنجایی که مفاهیم و ضوابط ارائه شده در استاندارد 2800 مبتنی بر طراحی بر اساس مقاومت می‏باشد، لذا در خصوص تامین اهداف عملکردی مدنظر این استاندارد و برآورد کمی از سطوح عملکرد و میزان خسارتی که ساختمان‏ها در حین وقوع زلزله‏های مختلف ممکن است از خود بروز دهند ابهاماتی وجود دارد که این ابهامات علی‏الاصول در خصوص ساختمان‏های با اهمیت بالاتر جدی‏تر خواهد بود. مطابق اهداف استاندارد 2800 در خصوص رفتار لرزه‏ای ساختمان‏های با اهمیت خیلی زیاد انتظار می‏رود که این دسته از ساختمان‏ها در اثر زلزله طرح، تغییر مقاومت و سختی در اجزای سازه‏ای و غیرسازه‏ای نداشته باشند، به طوری که بهره‏ برداری از آنها امکان پذیر باشد. بدین منظور در این تحقیق ساختمان‏های بتنی 3، 6 و10 طبقه با درجه اهمیت خیلی زیاد (کاربری بیمارستانی) که بر اساس ضوابط و مقررات استاندارد 2800 (ویرایش 4) و آیین نامه ACI در نرم افزار SAP2000 تحلیل و طراحی شده‏اند، مورد مطالعه می‏باشند. در این تحقیق با استفاده از تحلیل غیرخطی استاتیکی و دینامیکی تاریخچه زمانی مدل‏های مورد مطالعه تحت دو دسته رکوردهای دور و نزدیک گسل و تعیین سطح عملکرد آن‏ها در خصوص تامین اهداف مدنظر استاندارد 2800 در خصوص ساختمان‏های با اهمیت خیلی زیاد اظهارنظر شده است. نتایج حاصل نشان می دهد در روش تحلیل استاتیکی غیرخطی برای ساختمان 10 طبقه مورد مطالعه و در روش تحلیل دینامیکی غیرخطی تاریخچه زمانی برای کلیه ساختمان های مورد مطالعه سطح عملکرد مورد انتظار استاندارد 2800 (استفاده بی وقفه) تامین نمی شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
172 تا 189
لینک کوتاه:
magiran.com/p1923341 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!